OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inköps- och upphandlingsenheten har en tvärfunktionell strategisk roll och därmed stor inverkan på kommunens ekonomi. Målet för enheten är att göra goda affärer för hela kommunen/koncernen. Inom enheten pågår ett ständigt förbättringsarbete som syftar till att kvalitetssäkra inköps- och upphandlingsprocessen samt förenkla administrationen.
Inköps- och upphandlingsenheten är en spännande och energifylld arbetsplats med nya utmaningar varje dag. Kommunens upphandlingsvolym är över 2 miljarder för drift och investeringar. Enheten består för närvarande av sju personer i rollerna Kategoriansvariga Upphandlare och Inköpscontroller. På kommunens divisioner finns ytterligare funktionsknutna resurser i form av inköpssamordnare som arbetar nära Inköps- och upphandlingsenheten.
Vi söker nu en Upphandlare till enheten då en av våra kollegor valt att gå vidare i karriären.
Du som tillträder tjänsten kommer att få möjligheten att delta i arbetet med att utveckla och forma din arbetsplats då det pågår ett omfattande arbete för att ytterligare bli en effektiv, strategisk och värdeskapande resurs för alla kommunens berörda verksamheter. Inom enheten arbetar vi med ständiga förbättringar av vårt arbete genom att kontinuerligt utvärdera vårt arbete i vår Check Point-process. Vi använder e-Avrop som är ett digitalt upphandlingssystem i allt vårt arbete med upphandling och House Of Control för den efterföljande avtalsadministrationen.
ARBETSUPPGIFTER
Som Upphandlare har du ansvar för planering och ett affärsmässigt genomförande av upphandlingsprojekt inom de kategorier du ansvarar för, likväl som att bygga långsiktiga strategiska planer som borgar för kostnadseffektiva och hållbara lösningar för verksamheterna.
Du kommer tillsammans med olika uppdragsgivare inom kommunens IT nära verksamheter leda upphandlingsarbetet, upprätta upphandlingsunderlag, ansvara för anbudsutvärdering och avtalsutformning samt framtagandet av planer för avtalsuppföljning. Vidare arbetar du med intern rådgivning, förhandlingar, utbildning samt avtalsförvaltning.
Rollen är tudelad, vilket innebär att, utöver rollen som kategoriansvarig Upphandlare kommer 25 35 % av tjänsten att innefatta ansvaret för kommunens e-handel (beställningssystem). Ansvaret innefattar allt från att säkerställa den löpande driften och systemadministrationen, till att ta fram strategier kring lämpliga sortiment och utvecklandet av nya tjänster som underlättar beställningsflödet för kommunens verksamheter.
Vi har höga ambitioner, både när det gäller möjligheterna att göra goda affärer och i vår strävan att tillsammans arbetar för att utveckla processer, rutiner och samarbeten inom Inköps- och upphandlingsområdet för Nyköpings kommun. Det innebär att du förväntas att med stort engagemang ta ansvar för hela utvecklingen inom de kategorier du handhar. Du leder verksamheten i arbetet med att ta fram ett behovsunderlag som du sen omvandlar till de olika upphandlingsdokumenten. Du arbetar ofta i projektform med medarbetare från olika delar av verksamheten där du som Upphandlare projektleder upphandlingen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning alternativt YH-utbildning inom till exempel
IT/logistik/ekonomi/teknik/juridik/inköp/upphandling eller annan utbildning som
arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Dokumenterade arbetslivserfarenheter som arbetsgivaren bedömer motsvara en
önskad utbildningsnivå.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt.
• Grundläggare kunskaper avseende Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Det är dessutom högt meriterande om du har:
• Flera års dokumenterad verifierad praktisk erfarenhet av inköps- eller
upphandlingsarbete avseende köp av IT relaterade produkter och tjänster.
• Projektledningserfarenhet avseende implementation och uppsättning av
inköpssystem, e-handel eller annan beställningsplattform.
• Omfattande kunskaper inom administration, förvaltning och utveckling av
inköpssystem, e-handel eller annan beställningsplattform.
För att lyckas i rollen som Upphandlare ser vi att du behöver vara både driven och självgående men också analytisk och kommunikativ. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt är det viktigt att du har hög social kompetens, gillar att samarbeta och att ständigt bidra till utveckling.
Hög vikt kommer att läggas på enhetens dynamik samt faktorer som personliga egenskaper och förhållningssätt kommer att vara avgörande i valet av kandidat till tjänsten.
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Ostlänken, en del av Sveriges nya stambanor med resecentrum i Nyköpings centrum och vid Skavsta. Utvecklingen kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 300 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
•Provanställning kan komma att tillämpas.
•Denna tjänst kan komma att krigsplaceras i kommunens krigsorganisation vilket innebär att kommunen säkerställer tjänsten vid höjd beredskap.
•För denna tjänst kan en säkerhetsprövning komma att göras enligt säkerhetsskyddslagen.
•När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt blir hanteringen av din ansökan effektiv, snabb och säker.
•Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
•Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.
#LI-Hybrid
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Nilsson
0155-24 84 04
Åsa Johansson
0155-24 81 83
Anna Möller
0155-24 85 59
Harriet Suomi-Forssblad
0155-45 75 19
Pekka Haapanen
0155-24 89 92
Per Norrhäll
0155-24 84 70
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155 – 45 74 20
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Akadermikerförbundet SSR Anna Möller
073-662 23 95
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155-45 74 20