OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.
Vill du vara med och utveckla Ekobrottsmyndighetens inköps- och upphandlingsfunktion och vara en del av vår vision ”Tillsammans mot ekobrott”?
Vi söker en upphandlare med samordningsansvar som vill vara med och utveckla inköpen till en mer strategisk nivå. Det är en nyinrättad tjänst med möjlighet att bygga upp rutiner och processer, etablera samarbetsytor mot verksamheten för att tidigt möta verksamhetens behov och använda myndighetens resurser effektivt.
Som upphandlare tillhör du inköp och- upphandlingsfunktionen inom Ekonomienheten. På enheten arbetar idag 7 medarbetare.
Tillsammans med övriga i gruppen kommer du ha en central och bred roll. Du kommer förstärka teamet och dina arbetsuppgifter skiftar då du arbetar såväl med operativt arbete som samordning. Du kommer bland annat att:
Ansvara för och driva upphandlingsuppdrag
Medverka i hela upphandlingsprocessen från marknadsundersökning, upprättande av förfrågningsunderlag, annonsering, kvalificering och utvärdering av anbud, avtalsskrivning och avtalsuppföljning
Genomföra direktupphandlingar och avrop avseende varor och tjänster
Utreda och ta fram förslag och beslutsunderlag för identifierade inköpsbehov i verksamheten
Samordna arbetet inom upphandling och inköp, vilket bland annat innebär att ha en god översyn av inköp, upphandlingar och avtal, löpande analysera och identifiera behov av varor och tjänster
Ta fram, utveckla och underhålla processer och rutiner för upphandling och inköp samt säkerställa att arbetet följer fastslagna metoder och rutiner
Utbilda och informera verksamheten inom området
Vara kontakt mot leverantörer och följa upp avtal
Samverka med andra myndigheters upphandlingsfunktioner
Kvalifikationer
Högskoleutbildning inom t.ex. teknik, juridik, ekonomi eller en YH-utbildning med inriktning upphandling eller annan relevant utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
Flera års erfarenhet från att självständigt genomföra avrop/upphandlingar inom offentligt styrd verksamhet
Goda kunskaper i LOU
Erfarenheter av upphandlingsverktyget TendSign eller liknande verktyg
God förmåga att hantera Officepaketet och andra digitala verktyg och programvaror
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift
Meriterande
Projektledarerfarenheter
Upphandlingserfarenhet från statlig verksamhet
Personliga egenskaper
Du är noggrann, ansvarstagande och har förmåga att skapa struktur och effektivitet i ditt arbete. Du har ett flexibelt och serviceinriktat förhållningssätt. Du har lätt för att kommunicera med andra och har en mycket god förmåga att samarbeta i team. Du har ett genuint intresse för att bidra till en lärande organisation, hög IT-mognad och en mycket god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Du drivs av att ständigt utveckla och effektivisera administrativa processer och är van vid att driva förbättringsarbete i vardagen.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare med placering vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.
Information om anställningen lämnas av Ekonomichef Kristina Larsson, tfn. 010-562 96 44. Fackliga företrädare för Saco-S, John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Välkommen med din ansökan via ”skicka din ansökan ! ” senast den 27 november 2022.
Kontaktpersoner på detta företaget
Louise Leijonhufvud
Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com