OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Arbetsuppgifter
Försäkringskassans upphandlingsorganisation finns i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund, Ystad och Umeå. Inom upphandlingsenheten arbetar 24 personer. Upphandlingsarbetet bedrivs i två team: Team IT samt Team fastighet och tjänster. Upphandlingsenheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan. Även ansvaret för elektronisk handel och travel management tillhör Upphandlingsenheten. Vi är i processen att införa kategoristyrning som arbetsmetod.
Du kommer att tillhöra Team IT och genomföra anskaffningar av IT-produkter och – tjänster. Du deltar i kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser och genomför upphandlingar, självständigt eller i grupp, uppföljningar samt avrop som sker genom förnyad konkurrensutsättning. Arbetet sker i enlighet med gällande processer.
I arbetet ingår även att driva eller delta i projekt, vara rådgivare och utbildare gällande upphandlingsområdet. Du medverkar och genomför externa aktiviteter som leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Då enheten och Försäkringskassan finns på flera platser runt om i landet sker mycket av kommunikationen via Skype.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen, gärna inom it eller teknik, eller andra kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har erfarenhet av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete eller motsvarande
• har goda kunskaper inom upphandlings- och inköpsområdet
• agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
• är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
• är strukturerad, har gott omdöme och har en god analytisk förmåga
• har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
• har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du har
• goda kunskaper av LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
• erfarenhet av att upphandla IT-produkter och -tjänster
• praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
• erfarenhet av förhandling, uppföljning av avtal/upphandlingar och strategiskt arbete med upphandlings-/inköpsfrågor
• erfarenhet av att arbeta med kategoristyrning
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Den formella tjänsten heter Verksamhetsspecialist. Provanställning kan tillämpas. Resor kan förekomma i tjänsten. Placering för tjänsten är i Stockholm, Sundsvall eller Umeå.
Kontakt
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Catarina Wireklint, 010-111 90 36. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Annika Sörensen, 010-111 66 00, Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco-S Cecilia Silverson, 010-115 26 18. Fackförbundet ST Marita Lantto, 010-119 52 48. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 februari 2022.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.