OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.
Upphandlingsenheten vid Kommunledningsförvaltningen ansvarar för att genomföra samtliga upphandlingar åt kommunens förvaltningar.
Vår verksamhet bedrivs med tydligt kundfokus. Som stöd i upphandlingsarbetet använder vi oss av Kommers, ett modernt upphandlingssystem, och har sedan två år tillbaka infört elektronisk handel i hela kommunen. Vår uppgift är att utveckla och strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen som för kommunen uppgår till cirka 2,3 miljarder.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Upphandlingsenheten har idag 20 medarbetare, som tillsammans driver och utvecklar upphandlings- och inköpsverksamheten med målet att vara en spjutspets i den offentliga upphandlingen. Vi har infört kategoriansvar som innebär att vi fördjupar oss inom respektive kategori för att jobba mer proaktivt gentemot våra kunder med ett helhetsperspektiv.
Nu söker vi två kollegor till den centrala upphandlingsenheten. Du kommer inledningsvis att arbeta som generalist och få möjlighet att jobba i olika kategorier.
Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av:
- att leda och genomföra upphandlingar av ramavtal i samarbete med berörd verksamhet
- att ansvara för, förvalta och följa upp tecknade avtal inom ditt ansvarsområde
- att utveckla kommunens arbete kring upphandling och uppföljning i samarbete med vår avtalscontroller
- att ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor
Vi erbjuder dig
Vi arbetar konsultativt och värdesätter kvalitet och serviceanda. Vi arbetar i projektform tillsammans med uppdragsgivaren och du kommer också att delta i interna utvecklingsprojekt. Under året arbetar vi med ett uppdrag att utveckla och förstärka kommunens inköpsorganisation för att kunna ge ett ännu bättre stöd till verksamheten.
När du börjar hos oss kommer du att få en introduktion i arbetet och en fadder som du kan vända dig till. Vi arbetar parvis med vissa större upphandlingar och stöttar varandra i det dagliga arbetet.
Botkyrka kommun erbjuder stor flexibilitet i arbetet för att anpassa till våra medarbetares behov och förutsättningar. Vi har årsarbetstid och goda möjligheter till arbete på distans när verksamheten möjliggör det. Du kan läsa mer om våra förmåner och villkor längre ned i annonsen.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller har annan utbildning på eftergymnasial nivå som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du behöver även ha erfarenhet av att självständigt genomföra ramavtalsupphandlingar såväl som objektsupphandlingar.
Krav är även att du:
- har kunskap om offentlig upphandling (LOU)
- kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket
Vi ser det som meriterande med fördjupad kunskap och erfarenhet av offentlig upphandling, erfarenhet av inköp och upphandling av sociala tjänster. samt kunskap och erfarenhet av projektledning.
Vem är du? För oss är dina personliga egenskaper viktiga och vi söker dig som är resultatorienterad och självgående. För dig är det naturligt att bygga relationer och samarbeta och du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare.
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad i ditt arbete och att för kunna hantera ändrade förutsättningar är flexibilitet och lösningsorienterad också beskrivande för dig.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre
Näringslivschef Anna Anderberg
Utvecklingsledare Rebecka Hagman
Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49