Upphandlare till ekonomiavdelningen

Upphandlare till ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du en person som har sinne för att göra bra affärer? Tycker du också att det låter roligt att ha ett varierande arbete där du arbetar och har kontakt med samtliga av PTS verksamhetsområden? Då kan du vara den upphandlare vi behöver! 

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS ekonomiavdelning, upphandlingsenheten söker nu en upphandlare för en tillsvidareanställning.

Vad ska jag arbeta med?

Upphandlingsenheten växer och som upphandlare kommer du vara en av myndighetens experter på upphandling. I arbetet kommer du att bereda upphandlingsärenden från start till mål. Det innebär bl.a. att tillsammans med beställare identifiera myndighetens behov av inköp och utifrån det formulera kravspecifikationer. Du kommer också skriva upphandlings- och avropsunderlag, utvärdera anbud, skriva avtal, göra uppföljningar samt ge stöd och råd till beställare avseende upphandling och avrop.,

Tjänsten innebär även ansvar för ekonomisk uppföljning av inköp, något som enheten inte tidigare arbetat med. Det innebär bland annat att utveckla ett arbetssätt för att kartlägga och följa upp myndighetens inköpsmönster, till exempel genom spendanalys.  

Därutöver kan arbetsuppgifter kring myndighetens frågor avseende avtalsfrågor, vissa sekretessfrågor samt talan vid överprövningar av upphandlingar och liknande arbetsuppgifter ingå i tjänsten.

Vem söker vi?

Vi söker dig med:


• eftergymnasial utbildning inom offentlig upphandling eller akademisk examen inom exempelvis juridik
• minst två års erfarenhet av praktiskt arbete med offentlig upphandling vid en myndighet eller erfarenhet av inköpsarbete inom det privata näringslivet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

För tjänsten är det meriterande om du har arbetat praktiskt med offentlig upphandling hos en myndighet, är jurist eller ekonom och/eller har kunskaper inom företagsekonomi och/eller avtalsrätt. Vi ser också positivt på om du har erfarenhet av att genomföra it-upphandlingar.

Eftersom tjänsten kommer innehålla ekonomisk uppföljning är det också ett plus om du har erfarenhet av arbete med spendanalys eller annan metod för uppföljning av inköpsmönster. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och i rollen som upphandlare är det viktigt att du är noggrann och strukturerad. Eftersom du kommer arbeta tätt tillsammans med beställare är det också viktigt att du är pedagogisk, lösningsfokuserad och gärna kommer med egna initiativ.

Du är flexibel i ditt sätt att arbeta vilket gör att du tycker om att arbeta med flera olika arbetsuppgifter samtidigt.  

Var på PTS ska jag jobba?

Ekonomiavdelningen är en del av divisionen för myndighetsstöd och består av tre enheter; upphandling, ekonomi- och controlling samt fastighet- och dokumentation.

Upphandlingsenheten ansvarar för beredning av inköps- och upphandlingsärenden. Dessutom ger enheten råd inom myndigheten i frågor avseende statsstöd, avtalsfrågor och vissa sekretessfrågor. Enheten hanterar även myndighetens avtalsregister och för talan vid överprövningar av upphandlingar m.m.

Enheten består idag av fyra medarbetare och är en social och öppen grupp som värdesätter ett nära samarbete.

Hur är det att jobba på PTS?

Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Kontakt

För mer information kontakta enhetschef Anna-Karin Hellsten, 08-678 58 22 eller HR-specialist Camilla Denijs, 08-678 58 01. 

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2021
  • Ansök senast: 14 mars 2021

Liknande jobb


Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024

17 december 2024