Upphandlare till enheten upphandling och inköp

Upphandlare till enheten upphandling och inköp

Arbetsbeskrivning

Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten och Stadsarkivet.

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
Linköpings kommun köper varor, tjänster och entreprenader för flera miljarder kronor varje år. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling.

Upphandling och inköp har funnits i kommunen sedan 1/1 2020 från att tidigare varit en del av ett kommunalförbund tillsammans med Norrköpings kommun. Placeringen är Storgatan 50 i centrala Linköping och till årsskiftet 21/22 sker en flytt till nybyggda och aktivitetsbaserade lokaler i Ebbepark, en ny stadsdel där innovativa och sociala miljöer växer fram med närhet till naturen.

Arbetsbeskrivning
I arbetsuppgifterna ingår det att utföra upphandlingar och inköpsanalyer. Du kommer att stötta upphandlingsorganisationen i syfte att skapa bättre affärer. Du kommer även att genomföra analyser med det övergripande målet att minska kostnader och realisera förbättringar inom inköp. Du ansvarar till exempel för att ta fram olika statistik från vårt inköpsanalysverktyg, Qlik Sense, såsom e-handelstrohet, leverantörstrohet och analyser (SPEND) inför en upphandling samt statistik från vårt upphandlarverktyg, e-Avrop.

Som upphandlare i Linköpings kommun drivs du av att göra en god affär där verksamheten får kvalitet till rätt pris samtidigt som du ser till att affären bidrar till en social och ekologisk hållbar utveckling. Du har en styrande, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheterna. Arbetet kräver analytiskt, taktiskt och strategiskt tankesätt samt en hög grad av affärsmässighet i kombination med fokus på det juridiska perspektivet.

Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har högskoleutbildning eller YH-utbildning med relevant inriktning, alternativt enligt arbetsgivaren likvärdig kunskap förvärvad genom yrkeserfarenhet. Har du högskoleutbildning med statistik, ekonomisk eller juridisk inriktning ser vi det som meriterande, liksom utbildning och erfarenhet av inköpsanalyser och offentlig upphandling (LOU) är meriterande. 

Erfarenhet av e-upphandlingsverktyg och inköpsanalysverktyg är meriterande. Du har god förmåga att uttala dig på svenska i tal och skrift då du kommer formulera tydliga krav mot anbudsgivare. Du har också god kunskap i Excel och/eller Kalkylator för att kunna hantera stora mängder statistik.

Som person ska du vara analytisk. Du arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. För att trivas i rollen tycker du om att arbeta med siffror, förstår numeriska underlag och löser numeriska uppgifter snabbt och korrekt. Du har god förståelse för hur människor tar till sig budskap och anpassar med tydlighet information till mottagaren. Du har lätt för att skapa kontakter och är social och utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang. Strukturerad, planerad och organiserad är egenskaper som beskriver dig som person och du samarbetar bra med andra. Du relaterar dig till andra på ett lyhört och smidigt sätt och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har förståelse för de fackmässiga termerna i arbetet och du underhåller kontinuerligt din specialistkunskap.

Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.  

Information om tjänsten
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Anställningsform: tidsbegränsad anställning tom. 2022-06-23 med eventuell möjlighet för förlängning

Sysselsättningsgrad: 100

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 7922
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2021
  • Ansök senast: 31 oktober 2021

Liknande jobb


Upphandlare till Inköp

Upphandlare till Inköp

7 november 2024

Upphandlare till myndighet i Uppsala

Upphandlare till myndighet i Uppsala

25 november 2024

22 november 2024