Upphandlare till Lunds universitet

Upphandlare till Lunds universitet

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av arbetsplatsen

Brinner du för den goda affären, upphandling och utveckling?

Upphandlingsavdelningen befinner sig mitt i händelsernas centrum kring universitetsforskning och utbildning och ansvarar för att vägleda upphandlingsverksamhet för Lunds universitet.

Upphandling är ett viktigt verktyg för att möjliggöra innovation och utveckling mot ett hållbart samhälle och där digitaliseringens möjligheter att effektiviseras tas till vara. Här har vårt arbete bara börjat och mycket spännande återstår- här kommer du att göra skillnad.

Avdelningen ansvarar för att stödja och hantera universitetets behov av upphandling och avtalsförvaltning samt tillgängliggöra avtalade varor och tjänster i universitetets e-handelssystem. Vi arbetar utåtriktat i nära samarbete med forskare, beställande verksamhet och marknaden i syfte att uppnå den bästa affären utifrån såväl kostnads- och effektivitetsmål som andra strategiska behov. 

Totalt arbetar idag 18 personer på avdelningen varav de flesta är upphandlare med självständigt ansvar. Avdelningen består även av e-handelssamordnare och inköpsanalytiker. Avdelningen består av engagerade, drivna och kompetenta medarbetare och här ges du möjlighet till en inspirerande kollegial arbetsmiljö med löpande kompetensutveckling inom relevanta områden. Vi sitter i Lunds myllrande stadskärna med bara tio minuters promenad till tåg- och busstationer vid Lunds centrum. Här finns både affärer och lunchrestauranger alldeles runt hörnet.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

I rollen som upphandlare skapar du goda affärsupplägg i dialog med leverantörer och beställande verksamhet. Du är en självständig projektledare som genomför kvalificerade upphandlingar och avtal. Du ansvarar för att bistå verksamheten i olika typer av upphandlingar genom hela processen, vilket i regel innefattar behovs- och marknadsanalys, upphandlingsstrategi samt upphandlingsarbete. Arbetet innefattar även en aktiv och kontinuerlig avtalsuppföljning. Vidare arbetar du även med att analysera inköpsmönster och bidrar aktivt till utveckling av avdelningens arbete samt bidrar du till att utveckla dina kollegor. I rollen ingår det även att fungera som stöd till verksamheterna i upphandlingsfrågor. Arbetet utförs på plats i Lund men innebär också resor till universitetets olika verksamheter, framförallt i Lund och Malmö.

Avdelningen för inköp och upphandling har fått ett utökat uppdrag, där avdelningen ska hantera all upphandling från 700tkr och uppåt. Tidigare hanterade avdelningen endast upphandlingar över 1,5Mkr. Du kommer därför genomföra upphandlingar i båda intervallen.

Kanske får du arbeta tillsammans med en nuvarande eller blivande nobelpristagare eller kanske upphandla ett flygplan! Oavsett kommer du lära dig massor och få en insyn i vår stora bredd inom forskning och utbildning. Uppdragen som kommer in kan avse alla olika behov såsom varor, tjänster, forskningsutrustning och IT. Upphandlingar genomförs både på svenska och på engelska.

Då vi ser ett ökat behov avseende upphandling av IT-tjänster ser vi det som positivt om du har tidigare erfarenhet av detta upphandlingsområde eller i andra hand har intresse av att utveckla kompetens inom området. Du kommer dock genomföra upphandlingar även inom andra områden.

På avdelningen har vi börjat arbeta kategoribaserat. Du kommer sannolikt tilldelas ett kategoriområde, där du analyserar, sätter strategi och driver utvecklingen inom området. Vi kommer under hösten även introducera Kommers som upphandlingsverktyg och avtalsdatabas för hela LU.

Som person trivs du med att arbeta i en föränderlig miljö och ser möjligheter istället för problem.  Inom ramen för anställningen kan du få särskilda uppdrag för att utveckla hur Lunds universitet arbetar med inköp.

Om du som person ser möjligheter och vill möta framtiden med oss sök tjänsten som upphandlare på Lunds universitet!

Kvalifikationer

Krav för anställningen är:

- Eftergymnasial utbildning tre år eller mer inom inköp, ekonomi, teknik, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt.
- Arbetslivserfarenhet av att arbeta med upphandling eller strategiskt inköp i minst två år inom privat eller offentlig sektor.
- Arbetet kräver samarbete med olika funktioner i vår verksamhet och därför ska du både ha vilja och god förmåga att underhålla och utveckla relationer med dina kollegor, beställare, leverantörer och andra intressenter.
- Vår avdelning består av personer med olika erfarenheter och kompetensprofiler. Vi söker dig som har förmågorna att agera på ett prestigelöst sätt och att dela med sig av sina erfarenheter för att på så sätt utvecklas tillsammans.

Som person är/har du:

- En förmåga att leda dig själv och andra i de projekt man driver och ansvarar för. Du ska därför vara noggrann, strukturerad och analytisk
- Tävlingsinriktad och har en förmåga att omsätta analyser och mål i strategiska affärsupplägg som bidrar till den goda affären.
- Lösningsorienterad och ser möjligheter i komplexa situationer Intresserad av din omvärld och föreslår ständiga förbättringar inom ditt ansvarsområde.
- En god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
- Erfarenhet av att hålla i möten och förmåga att känna dig trygg i rollen att genomföra presentationer inför publik.
- En god förmåga i att använda Microsoft Word, Excel och Powerpoint.
- Flytande i svenska i tal och skrift då merparten avtal förhandlas och skrivs på svenska.
- God förmåga i engelska i tal och skrift då vissa avtal förhandlas och skrivs på engelska.
- Förmåga att kunna planera för och hantera flera projekt parallellt

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

För fullständig annons och ansökan: https://lu.varbi.com/se/what:job/jobID:740035/

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024