Upphandlare till Nyköpings kommun

Upphandlare till Nyköpings kommun

Arbetsbeskrivning

Inköps- och upphandlingsenheten har en tvärfunktionell strategisk roll och därmed stor inverkan på kommunens ekonomi. Målet för enheten är att göra goda affärer för hela kommunen/koncernen. Inom enheten pågår ett ständigt förbättringsarbete som syftar till att kvalitetssäkra inköps- och upphandlingsprocessen samt förenkla administrationen.

Inköps- och upphandlingsenheten är en spännande och energifylld arbetsplats med nya utmaningar varje dag. En viktig del i vårt arbete tillsammans är att alla känner sig delaktiga och arbetar mot samma målsättningar. Kommunens upphandlingsvolym är ca 1 miljard för drift och ca 0,5 miljarder för investeringar. Enheten består av åtta personer plus chef på halvtid. För närvarande ingår förutom 5 upphandlare även inköpscontroller, inköpssamordnare/E-handel och en upphandlingsadministratör.

Vi använder e-Avrop som är ett digitalt upphandlingssystem. Inom enheten arbetar vi med ständig utveckling av vårt arbete, samt även avtalsuppföljning och inköpsanalys som är viktiga delar i vårt uppdrag. Målet är att vara en strategisk och värdeskapande resurs för kommunens olika verksamheter.

Vi söker nu två upphandlare, ett föräldravikariat under ett år och en tillsvidaretjänst.

ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlare har du ansvar för planering och affärsmässigt genomförande av upphandlingsprojekt inom olika varu- och tjänsteområden med skiftande komplexitet.

Du kommer att tillsammans med olika uppdragsgivare inom kommunens verksamheter leda upphandlingsarbetet, upprätta upphandlingsunderlag, ansvara för anbudsutvärdering och avtalsutformning samt avtalsuppföljning. Vidare arbetar du med intern rådgivning, förhandlingar, utbildning samt avtalsförvaltning.

Vårt mål är att göra goda affärer och då vi tillsammans arbetar för att utveckla vårt arbete blir du härigenom en viktig del i byggandet av Nyköping kommuns arbete inom området. Det innebär att du förväntas ta ett stort ansvar för hela upphandlingsprocessen samt vår utveckling. Du leder verksamheten i att ta fram ett behovsunderlag som du sen omvandlar till de olika upphandlingsdokumenten. Du arbetar ofta i projektform med medarbetare från olika delar av verksamheten där du som upphandlare projektleder upphandlingen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom ekonomi/teknik/juridik, YH-utbildning i upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• Några års dokumenterad praktisk erfarenhet av strategiskt inköps- eller upphandlingsarbete,
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt
• Erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU),

Det är dessutom meriterande om du har:
• Projektledarerfarenhet,
• Erfarenhet av upphandling av IT-system.
• Tidigare erfarenhet av att ha arbetat i kommun eller offentlig verksamhet

För att lyckas i rollen som upphandlare ser vi att du behöver vara både driven och självgående men också analytisk och kommunikativ. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt är det viktigt att du har hög social kompetens, gillar att samarbeta och att ständigt bidra till utveckling.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet


ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.

Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.

Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.

Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Nilsson
0155-24 84 04
Åsa Johansson
0155-24 81 83
Anna Möller
0155-24 85 59
Harriet Suomi-Forssblad
0155-45 75 19
Pekka Haapanen
0155-24 89 92
Per Norrhäll
0155-24 84 70
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155 – 45 74 20
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Akadermikerförbundet SSR Anna Möller
073-662 23 95
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155-45 74 20

Sammanfattning

Besöksadress

Stora Torget 1 61183 Nyköping
None

Postadress

None
Nyköping, 61183

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024