OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inköps- och upphandlingsenheten har en tvärfunktionell strategisk roll och därmed stor inverkan på kommunens ekonomi. Målet för enheten är att göra goda affärer för hela kommunen/koncernen. Inom enheten pågår ett ständigt förbättringsarbete som syftar till att kvalitetssäkra inköps- och upphandlingsprocessen samt förenkla administrationen.
Inköps- och upphandlingsenheten är en spännande och energifylld arbetsplats med nya utmaningar varje dag. Kommunens upphandlingsvolym är ca 1 miljard för drift och ca 0,5 miljarder för investeringar. Enheten består för närvarande av åtta personer i rollerna upphandlare, inköps- & upphandlingsadministratör, inköpscontroller och inköpssamordnare. På kommunens divisioner finns ytterligare funktionsknutna resurser i form av inköpssamordnare som arbetar när Inköps- och upphandlingsenheten.
Vi söker nu en upphandlare för ett föräldravikariat med start per omgående under 18 månader.
Du som tillträder vikariatet kommer att få möjligheten att delta i arbetet med att utveckla och forma din arbetsplats då det pågår ett omfattande arbete för att ytterligare bli en effektiv, strategisk och värdeskapande resurs för alla kommunens berörda verksamheter. Inom enheten arbetar vi med ständiga förbättringar av vårt arbete, samt även avtalsuppföljning och inköpsanalys som är viktiga delar i vårt uppdrag. Vi använder e-Avrop som är ett digitalt upphandlingssystem
ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlare har du ansvar för planering och affärsmässigt genomförande av upphandlingsprojekt inom olika varu- och tjänsteområden med skiftande komplexitet.
Du kommer att tillsammans med olika uppdragsgivare inom kommunens verksamheter leda upphandlingsarbetet, upprätta upphandlingsunderlag, ansvara för anbudsutvärdering och avtalsutformning samt avtalsuppföljning. Vidare arbetar du med intern rådgivning, förhandlingar, utbildning samt avtalsförvaltning.
Vi har höga ambitioner, både när det gäller möjligheterna att göra goda affärer och i vår strävan att tillsammans arbetar för att utveckla processer, rutiner och samarbeten inom Inköps- och upphandlingsområdet för Nyköpings kommun. Det innebär att du förväntas att med stort engagemang ta ansvar för hela upphandlingsprocessen samt vår utveckling i de upphandlingar du handhar. Du leder verksamheten i arbetet med att ta fram ett behovsunderlag som du sen omvandlar till de olika upphandlingsdokumenten. Du arbetar ofta i projektform med medarbetare från olika delar av verksamheten där du som upphandlare projektleder upphandlingen.
KVALIFIKATIONER
• Vi söker dig som har:
Relevant högskoleutbildning alternativt YH-utbildning inom till exempel logistik/ekonomi/teknik/juridik/inköp/upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• Dokumenterade arbetslivserfarenheter som arbetsgivaren bedömer motsvara en önskad utbildningsnivå.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska såväl muntligt som skriftligt,
• Erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU),
Det är dessutom meriterande om du har:
• Några års dokumenterad praktisk erfarenhet av strategiskt inköps- eller upphandlingsarbete,
• Projekterfarenhet,
•Tidigare erfarenhet av att ha arbetat i kommun eller offentlig verksamhet
För att lyckas i rollen som upphandlare ser vi att du behöver vara både driven och självgående men också analytisk och kommunikativ. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt är det viktigt att du har hög social kompetens, gillar att samarbeta och att ständigt bidra till utveckling.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.
Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.
Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.
Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Nilsson
0155-24 84 04
Åsa Johansson
0155-24 81 83
Anna Möller
0155-24 85 59
Harriet Suomi-Forssblad
0155-45 75 19
Pekka Haapanen
0155-24 89 92
Per Norrhäll
0155-24 84 70
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155 – 45 74 20
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Akadermikerförbundet SSR Anna Möller
073-662 23 95
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155-45 74 20