Upphandlare till Statens inköpscentral

Upphandlare till Statens inköpscentral

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta hos oss där upphandling är kärnverksamhet? Vill du vara med i våra komplexa upphandlingsprojekt och fortsätta att utvecklas tillsammans med vassa kollegor? Då kan vi erbjuda en spännande tjänst hos oss på Statens inköpscentral!

Statens inköpscentral hade vid utgången av år 2022 ca 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med ca 800 leverantörer. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för andra myndigheter för att åstadkomma mer förmånliga villkor. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter. 

Statens inköpscentral upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor till tolktjänster, möbler och företagshälsa till IT och telekom. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. Som upphandlare på Statens inköpscentral får du möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden: informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet, försörjningstrygghet och tillgänglighet.

Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm men har även möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning utifrån verksamhetens behov

Tjänsten som upphandlare
Upphandlingarna genomförs i projektform. Du kan komma att arbeta såväl i rollen som projektledare som projektmedlem. I varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet. Du arbetar nära avtalsförvaltare och jurister och har en gruppledare samt en upphandlarkollega till hjälp i alla dina projekt.

Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har


• Akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller annat relevant område alternativt slutförd YH/KY-utbildning om minst två år inom offentlig upphandling i kombination med en akademisk utbildning om minst motsvarande 1 års heltidsstudier
• Några års erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete inom offentlig sektor
• Kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och om de lagar och regler som reglerar offentlig sektor
• Erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden
• Erfarenhet av att genomföra egna upphandlingar utifrån beställares/referensgrupps behov
• Har mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt

Meriterande är erfarenhet av:


• att ha gjort avrop från Statens inköpscentrals ramavtal
• projektledning
• arbete med större ramavtal

Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god. Vi söker dig som vill fortsätta utvecklas inom upphandling samt har ett intresse av att få leda större projekt.

Mer information
Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 19 november 2023

Kontaktpersoner
Therese Klaar, enhetschef, enheten för upphandling av varor och tjänster, e-post therese.klaar@kammarkollegiet.se
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Linnea.bredberg@kammarkollegiet.se 

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2023
  • Ansök senast: 19 november 2023

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024