OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta hos oss där upphandling är kärnverksamhet? Vill du vara med i våra komplexa upphandlingsprojekt och fortsätta att utvecklas tillsammans med vassa kollegor? Då kan vi erbjuda en spännande tjänst hos oss på Statens inköpscentral!
Statens inköpscentral hade vid utgången av år 2022 ca 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med ca 800 leverantörer. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för andra myndigheter för att åstadkomma mer förmånliga villkor. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter. Enheten för upphandling av varor och tjänster upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor till tolktjänster, möbler och företagshälsa. Du kommer att arbeta med 20 kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt.
Som upphandlare på Statens inköpscentral får du möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden: informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet, försörjningstrygghet och tillgänglighet. Vi kommer nu att arbeta mer samlat med våra ramavtal inom reseområdet och söker därför efter en ny kollega som förstärkning i vårt befintliga team!
Tjänsten som upphandlare
Upphandlingarna genomförs i projektform. Du kan komma att arbeta såväl i rollen som projektledare som projektmedlem. I varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet.
Du arbetar nära avtalsförvaltare och jurist och har en gruppledare samt en upphandlarkollega till hjälp i alla dina projekt.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har
• Slutförd YH/KY-utbildning om minst två år inom offentlig upphandling
• Kännedom om resebranschen
• Goda kunskaper i såväl svenska som engelska i tal och skrift
• Praktisk erfarenhet av arbete/praktik med offentlig upphandling
• Kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och om de lagar och regler som reglerar offentlig sektor
• Erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden
Meriterande är erfarenhet av:
• Arbete på en inköpscentral
• Praktisk erfarenhet av större ramavtal inom reseområdet
• Akademisk utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god. Vi söker dig som vill fortsätta utvecklas inom upphandling samt har ett intresse av att få leda större projekt.
Mer information
Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, med möjlighet till distansarbete. Kammarkollegiet fick 2021 utmärkelsen ”excellent arbetsgivare” i en oberoende mätning utförd av nyckeltalsinstitutet.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 24 mars 2023
Kontaktpersoner
Therese Klaar, enhetschef, enheten för upphandling av varor och tjänster, e-post therese.klaar@kammarkollegiet.se
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Linnea.bredberg@kammarkollegiet.se
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26