Upphandlare till Svenska Institutet

Upphandlare till Svenska Institutet

Arbetsbeskrivning

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.se

 

SI arbetar i ett internationellt sammanhang med kontor i Stockholm, Paris och verksamhet som spänner över hela världen. Nu söker vi en upphandlare med stor lust att bedriva verksamhetsutveckling. Du kommer att arbeta med strategisk inköpsplanering, ramavtalsfrågor och juridiska frågeställningar inom inköp och upphandling. Det är en mycket spännande roll för dig som har ett intresse för att verka i en svårslagen internationell verksamhet omgiven av expertkollegor.

Tjänsten är placerad på Enheten för ekonomistyrning. Enheten ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation. Vi utvecklar, driver och ger metodstöd inom verksamhetsplanering, inköp, juridik, finansiell uppföljning, redovisning, rapportering och intern kontroll. Enheten har nio medarbetare, leds av en enhetschef och är en av fyra enheter på Avdelningen för kommunikation och verksamhetsstyrning. Bland dina närmaste kollegor har vi en erfaren upphandlare och en myndighetsjurist.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig med breda kunskaper inom upphandlingsområdet. Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom inköp, viss upphandlingsjuridik och avtal, inköpsplanering, stöd och vägledning i val av upphandlingsform, genomförande av så väl mindre som större direktupphandlingar och ramavtalsupphandlingar inom varierande tjänsteområden.

I rollen ingår också att ge stöd till upphandlingskollegor, styra externa upphandlingskonsulter och ge stöd till SI:s beställare inom varierade upphandlingsuppdrag. Det prioriterade utvecklingsområdet är att förbättra samordningen inom inköp, att behoven är planerade och samordnade med övrig styrning och myndighetens digitala prioriteringar. Några exempel är att utreda ett eventuellt införande av kategoristyrning, utveckla användningen av Dynamiska inköpssystem (DIS), förbättrad avtalsuppföljning och inköpsanalys med mål att minska antalet leverantörer och fakturor.

Vem är du

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta som upphandlare i offentlig sektor. Du har erfarenhet av:

• arbete med upphandlings- och avtalsfrågor
• att leda och genomföra olika typer av upphandlingar
• att hantera avtalsfrågor i enlighet med LOU
• verksamhetsutveckling inom inköpsområdet

Du har mycket goda kunskaper inom upphandlingslagstiftningen, dess tillämpning, gällande rättspraxis och vana av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg. Har du en formell högskoleexamen inom juridik är det meriterande.

Du har en mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Som person är positiv, kommunikativ och prestigelös i dina kontakter med andra. Du är självgående, van att vägleda kollegor i upphandlingsprocesser och är trygg när du hanterar juridiska frågor kopplade till upphandlingar och avtal. Du har en god förmåga att bygga relationer och trivs med att ha många kontaktytor i ditt arbete. Vidare är du ansvarstagande, har hög integritet och ett konsultativt förhållningssätt. Det är en fördel om du trivs i en roll med omväxlande arbetsuppgifter där du deltar i flera parallella processer samtidigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Du erbjuds:

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag. Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek Law. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ulriikka Järnefelt telefon 0766 33 14 40. Vi intervjuar löpande. Du söker tjänsten via vår hemsida www.jurek.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Sjöström
0709-721470
Susanna Filipsson

Rakel Jarl

Caroline Frödén
0766 33 14 44
Jenny Larsson

Ulriikka Uittomäki

Berivan Mohammed

Malin Alexandersson

Thomas Eklöf

Rakel Jarl
070-972 13 52

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2024
  • Ansök senast: 4 juni 2024

Besöksadress

Biblioteksgatan 11, Stockholm
None

Postadress

Biblioteksgatan 11
Stockholm, 11146

Liknande jobb


Dataskyddsspecialist

Dataskyddsspecialist

19 december 2024

12 december 2024