OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tekniska förvaltningen rekryterar nu 1-2 upphandlare till enheten för upphandling och avtalskontroll. Som upphandlare på tekniska förvaltningen sitter du i en verksamhetsnära roll och stöttar förutom tekniska förvaltningen även stadens exploateringsverksamhet samt de kommunala bolagen.
Om oss
Tekniska förvaltningen ansvarar för stadens trafik- och renhållningsfrågor, planering och skötsel av stadsmiljön samt fastighetsförvaltning. Förvaltningen består av 4 avdelningar: ledningsstab, stadsmiljö, fastighet samt VA- & avfall där vi är 49 kollegor som tillsammans ser till att Solna är en sammanhållen och levande stad som växer och utvecklas hållbart för alla solnabor.
I rollen som upphandlare ingår du i ledningsstaben och tillhör enheten för upphandling och avtalskontroll där vi idag är 6 engagerade och duktiga medarbetare bestående av 4 upphandlare och 2 avtalscontrollers. Vi sitter i ljusa kontor i Solna centrum vilket erbjuder goda kommunikationsmöjligheter men även närhet till butiker och restauranger.
Vad innebär arbetet
Solna stad är en stad i stark tillväxt där upphandling är ett viktigt styrmedel för att staden ska nå de samhällsviktiga mål och utmaningar staden står inför.
Som upphandlare hos oss agerar du projektledare och ansvarar för hela upphandlingsprocessen från framtagning av upphandlingsstrategi till tecknande av kontrakt inom entreprenadområdet. Du kommer att vara med i flera spännande uppdrag där du i samarbete med verksamheten utför allt från drift- och ramavtalsupphandlingar till upphandlingar för stora anläggningsprojekt. När upphandlingen är klar bidrar du till implementeringen av avtalet i verksamheten.
Som upphandlare ansvarar du även för att tillgodose förvaltningens, exploateringsavdelningens och de kommunala bolagens behov av upphandlingskompetens och affärsrådgivning.
Som upphandlare hos oss är du en viktig del för utveckling och kvalitetssäkring av upphandlingsprocessen då du aktivt bidrar till enhetens fortsatta utveckling mot målet att göra tekniska förvaltningen till en ännu vassare beställarorganisation.
Vårt erbjudande
Hos oss erbjuds du en möjlighet att jobba upp eller utveckla din erfarenhet inom teknisk verksamhet i en effektiv kommunal organisation där du jobbar nära dina beställare samt stadens centrala upphandlingsenhet. Här får du chansen att utvecklas och växa in i rollen som entreprenadupphandlare och lära dig mer om entreprenadområdet.
Vidare ingår staden i nätverket Norrorts förenade inköpare (NOFI) där du får goda
möjligheter till erfarenhetsutbyte med andra kommuner i närområdet.
Utöver detta har vi semesterväxling, pensionsavsättning och arbetar för en god balans mellan arbete och fritid.
Vem är du?
Vi ser gärna att du är en driven och prestigelös upphandlare med utbildning inom ekonomi, juridik, teknik eller motsvarande utbildning med relevans för upphandling. För att vara aktuell för tjänsten vill vi att du har goda kunskaper inom LOU och LUF.
För att lyckas i rollen som upphandlare hos oss är det viktigt att du har ett stort intresse för upphandling, utveckling och förändring. I din roll som upphandlare förväntas du arbeta självständigt men du bidrar gärna till verksamhetens och dina kollegors utveckling genom att dela med dig av din kompetens och erfarenhet. För att nå enhetens gemensamma mål är du en engagerad kollega som samarbetar väl med andra. I rollen är det viktigt att du är kontaktskapande och inte är rädd för att knyta nya kontakter.
Du är trygg i din roll, är en god kommunikatör och har förmåga att omsätta verksamhetens behov i handling. Du har ett pedagogiskt förhållningssätt och du behärskar svenska väl i tal och skrift. Du tar egna initiativ, är informationssökande och sätter dig in i det område som ska upphandlas.
Vidare är du ekonomiskt medveten, ansvarsfull och omdömesgill och du arbetar metodiskt och strukturerat mot tydliga deadlines. För tjänsten krävs att du behärskar Officepaketets olika delar väl. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg.
Meriterande
Om du har kunskap och erfarenhet av entreprenadjuridik (AB/ABT), kunskap och erfarenhet av avtal inom fastighetsförvaltning (Aff), juridisk utbildning eller erfarenhet av förändringsarbete (inom inköp/upphandling) ser vi som meriterande men inget krav.
Mer information och ansökan
Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast 2022-02-03.
Tjänsten är en tillsvidareanställning 100 %. Tillträde enligt överenskommelse.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Malin Andersson, Tf. enhetschef, malin.andersson4@solna.se.
Facklig företrädare
Nikolaos Dimitriadis, Vision, 08-746 20 02
Johan Ericson, Naturvetarna, 08-746 12 13
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Tekniska förvaltningen i Solna stad har en viktig roll i stadens utveckling. Vi erbjuder solnaborna en ren, trygg och välfungerande stadsmiljö och förser stadens verksamheter med ändamålsenliga och effektiva lokaler. Stadsmiljöavdelningen ansvarar för förvaltning och utveckling av stadens gator, torg, parker och naturområden. Fastighetsavdelningen förvaltar och genomför investeringar i stadens fastigheter och samverkar med andra förvaltningar vid om- och nybyggnationer.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.