OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det finns flera bra anledningar till varför det är intressant, roligt och utmanande att arbeta i Umeå kommun.
Den främsta är att vi alla i kommunen har ett viktigt uppdrag – att göra det bästa för våra kommuninnevånare. För oss är hållbarhet, samhällsnytta och kvalitet centrala nyckelord. Vi är måna om våra medarbetare och hoppas att du vill bidra.
Umeå kommun köper varor, tjänster och entreprenader till ett värde om ca 4 miljarder kronor årligen. Vi genomför samordnade upphandlingar, avtalsförvaltning samt analys av köpbeteenden och -mönster. Kommunens anskaffningsprocesser är upphandling, inköp och avtal. Just nu pågår ett intensivt arbete med att samordna dessa med en gemensam målbild, kvalitetssäkrade processer och styrdokument och gå mot en målorienterad anskaffningsfunktion. Upphandlingsbyråns vision är att ”vara den mest spännande och innovativa kommunen att göra affärer tillsammans med”.
Vi söker nu en erfaren upphandlare som vill vara med i utvecklingen av vår verksamhet inom upphandlingsområdet och som vill ta nästa steg i karriären och sin fortsatta utveckling. Läs gärna hur vår medarbetare https://www.umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/motvaramedarbetare/lindavestinupphandling.4.640818217563dc9fe5113.html tycker det är att arbeta som upphandlare i Umeå kommun.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare är din uppgift att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys. Du kommer bland annat att ansvara för upphandlingar kopplade mot Gata och Park, tekniska upphandlingar som exempelvis larm, lås mm samt upphandlingar som berör IT-området. Det kan även förekomma upphandlingar inom andra områden. Utöver Umeå kommun och dess bolag kommer du även arbeta med andra kommuner i länet.
Du arbetar nära kommunens olika beställare och sakkunniga och även med andra samarbetspartners vid samordnade upphandlingar. Som upphandlare har du rollen som projektledare och du handlägger flera upphandlingar parallellt, från förstudie och framtagande av förfrågningsunderlag till uppföljning av avtal.
Andra viktiga arbetsuppgifter är att tillsammans med övriga medarbetare på Upphandlingsbyrån bidra till verksamhetsutveckling, sprida kunskap och ge råd och stöd. Du förväntas också delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder samt ett ökat fokus på bättre affärer. Arbetet innebär också kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter.
Vi erbjuder dig
Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt med stora utvecklingsmöjligheter. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna flera verksamheter. Du kommer även att vara delaktig vid leverantörs- och branschträffar. Vi kommer att erbjuda dig personlig kompetensutveckling inom upphandlingsområdet samt inom dina övriga ansvarsområden.
Om dig
Vi tror att du har ett intresse av att göra goda affärer i syfte att kunna satsa på kommunal tillväxt och utveckling. Du är en lagspelare som har ett konsultativt förhållningssätt och trivs med att ta en projektledande roll. Som upphandlare måste du vara affärsmässig, drivande och initiativrik. Det är viktigt att du har hög servicekänsla, integritet och är självständig. God samarbetsförmåga är också nödvändigt för att lyckas i rollen.
Vi söker dig som har yrkeshögskoleutbildning med inriktning strategisk inköp/upphandling, högskoleutbildning som offentlig upphandlare eller relevant akademisk examen, alternativt erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du ska även ha erfarenhet av arbete med upphandling och inköp, gärna inom offentlig verksamhet eller offentliga bolag. Det är meriterande om du tidigare jobbat med entreprenadupphandlingar. Vana att tolka regler och juridik ses som meriterande samt praktisk erfarenhet av arbete med LOU.
I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna.
Vi välkomnar din ansökan! Du kan antingen bifoga ditt cv och personliga brev alternativt fylla i dina uppgifter i ansökningsformuläret.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 12 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i 8 förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner här
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.