OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lockas du av att arbeta i projekt och vill du vara del i arbetet att göra effektiva avtal? Har du kunskaper om entrepenad och upphandlingsprocesser? Då kan detta vara tjänsten för dig! Upphandlingsenheten på Örebro kommun erbjuder dig som är intresserad av entreprenad och hela upphandlingsprocessen en ett meningsfullt arbete med intressant och utmanade arbetsuppgifter. Vi hoppas du blir en av oss!
Om tjänsten
Välkommen till oss på Upphandlingsenheten! Som upphandlare hos oss kommer du att både självständigt och i team ansvara för hela upphandlingsprocessen, från förfrågningsunderlag till beslut och avtal samt utvärdering och uppföljning. Vi arbetar processtyrt och metodiskt med samhällsviktiga ramavtalsupphandlingar av skiftande karaktär och i denna tjänst kommer du främst att arbeta inom entreprenadområdet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• driva egna upphandlingsprocesser, från behovsanalys och diskussion med beställare till upprättande av avtal
• leda upphandlingsprojekt och ta fram kravspecifikationer, upprätta anbudsförfrågningar och avtal
• stödja övriga organisationen i upphandlingsfrågor
• upprätta och sammanställa förfrågningsunderlag
• genomföra upphandlingar, medverka vid förhandlingar och utforma kontraktshandlingar
• arbeta nära våra projektledare och ansvariga för att säkerställa att våra upphandlingar ger optimal affärsnytta
• följa upp att kostnads- och kvalitetsmål uppnås och att processen följer regelverket inom upphandling
• förvalta ingångna avtal samt arbeta med leverantörsutveckling och medverka i utvecklingsarbete
Kompetenskrav
• akademisk examen om minst 180 hp inom relevant område eller annan utbildning och erfarenhet inom området som vi bedömer likvärdig
• god kunskap och erfarenhet om upphandlingsprocessen och LOU
• erfarenhet som entreprenadupphandlare
I rollen som upphandlare är du affärsmässig samt har intresse och god förståelse för långsiktiga affärer. Som person är att du är trygg och stabil i dig själv, samt förhåller dig på ett sätt som är anpassat till den situation du befinner dig i. Du är självgående och tar ansvar för hela upphandlingsprocessen. Du har en hög servicekänsla och har även lätt för att samarbeta med andra och nå gemensamma mål och resultat. Vidare är du socialt aktiv i yrkesmässiga relationer och du har lätt för att skapa kontakter och behålla relationer. Vidare har du en god analytisk förmåga, är nogrann och strukturerad på så sätt att du och planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt.
Arbetet ställer krav på att du har goda kunskaper i svenska och engelska och att du uttrycker dig väl både skriftligt och muntligt.
För denna roll läggs stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av AF, ABFF, AMA, AB 04, ABT 06 och ABK 09
• erfarenhet av Entreprenadjuridik
• erfarenhet av kategoristyrning
• erfarenhet av affärs- och marknadsanalys
• erfarenhet av att arbeta i projekt
• flerårig erfarenhet av arbete med offentliga upphandlingar
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 15 mars 2023 eller enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten är en del av Kommunledningsförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Örebro kommuns politiska mål och ambitioner för hållbar utveckling är högt satta och upphandling är utpekat som ett viktigt strategiskt verktyg för att nå dessa mål. Upphandlingsenheten upphandlar varor och tjänster till kommunens förvaltningar och Örebro läns kommuner. Vi ansvarar för att säkra konkurrensneutralitet och ser till att upphandlingar är rättssäkra och hållbara. Vi har för närvarande våra lokaler i Rådhuset i centrala Örebro, men kommer under våren 2023 att flytta till nyrenoverade lokaler i stadsdelen Örnsro
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 februari
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67