Upphandlare tillika avtalscontroller med driv att forma ny funktion

Arbetsbeskrivning

Om oss
Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.
Nodava söker dig som har viljan och drivet att bygga upp och utveckla en ändamålsenlig och kvalitetssäkrad upphandlingsverksamhet inom bolaget med särskilt fokus på objektspecifika upphandlingar inom entreprenad samt direktupphandlingar. I uppdraget ingår också att utforma smidig samverkan med interna beställare samt samverka med externa verksamhetsstöd som erbjuder ramavtal såsom upphandlingsverksamheten inom Mora, Orsa och Älvdalen.
Det här är arbetet för dig som trivs i en nyckelfunktion, är kommunikativ och tänker strategiskt ur ett brett perspektiv. Uppdraget innebär att självständigt svara för koordinering och uppföljning av Nodavas inköpsprocess och avtal, i nära samverkan med interna beställare (chefer och sakkunniga specialister) samt externa samverkanspartners. I uppdraget ingår också ansvar för Nodavas avtalsförvaltning dvs administrera avtal, hantera förlängningar och prisjusteringar samt uppföljning av avtalstrohet. Funktionen rapporterar till VD och är placerad i staben som är bolagets styr- och stödfunktion inom ledningsstöd, dokumenthantering, verksamhetsstyrning och uppföljning, kommunikation och HR.
Dina arbetsuppgifter
· Samordna, genomföra, utveckla och följa upp Nodavas upphandlingsverksamhet, med särskilt fokus på objektspecifika upphandlingar samt direktupphandlingar, och i nära samverkan med interna beställare.
· Sammanställa årlig upphandlingsplan.
· Ta fram och säkerställa interna styrdokument, processer och rutiner som vägleder och kvalitetssäkrar upphandlingar och avtal.
· Ansvara för bolagets avtalsdatabas samt administration kring bland annat förlängning av avtal.
· Ansvara för administration av behörigheter i systemet e-Avrop.
· Samverka med upphandlingsverksamheten inom Mora, Orsa och Älvdalen, framförallt i ramavtal.
· Ge internkonsultativt stöd och utbilda inom upphandlingsområdet.
· Hålla sig uppdaterad i rättspraxis inom upphandlingsområdet och svara för omvärldsbevakning inom verksamhetsområdet.
· Ta fram relevant statistik inom upphandlingsområdet till styrelse och ledning.
· Företräda Nodava i olika nätverk och i kontakter med näringsliv, myndigheter och organisationer utifrån ansvarsområdet.
Din profil
Vi söker dig som har högskoleexamen inom teknik, ekonomi eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. För uppdraget krävs mycket goda kunskaper om lagar och regler inom offentlig upphandling (LOU och LUF) samt erfarenhet från inköps- och/eller upphandlingsarbete. Vi ser också gärna att du har erfarenhet från arbete med objektspecifika upphandlingar av entreprenad samt avtalsrätt. Meriterande är också erfarenhet från arbete med avtalsförvaltning, projektledning och kunskaper om svensk offentlig förvaltning.
För att lyckas i rollen krävs mycket god förmåga att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden samt omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du förhåller dig till uppdraget ur ett brett och långsiktigt perspektiv samt har förmåga att tänka i flera konsekvensled. Du har hög integritet i kombination med ett serviceinriktat bemötande.
Du arbetar strukturerat i kombination med förmåga att se möjligheter i förändringar och kunna anpassa sig till ändrade omständigheter. Ett kreativt angreppssätt på utmaningar är en tillgång och meriterande är en förmåga att kunna belysa och analysera frågor i ett större sammanhang, till exempel utifrån verksamhetens, organisationens eller samhällets perspektiv.
Att kunna kommunicera såväl muntligt som skriftligt på ett tydligt sätt är mycket viktigt. Det innebär bland annat att förväntningarna är tydliga för alla berörda parter samt att du säkerställer korrekt information och följer upp att den når fram.
Då tjänsten kan innebära resor inom regionen krävs B-körkort.
För att trivas hos oss ska du tillsammans vilja utveckla framtiden med engagemang, stolthet och ansvar för våra kunder och varandra. Din arbetsplats blir i Nodavas fina lokaler i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Ansökan och mer information
Vill du vara med och tillsammans med engagerade kollegor utveckla en ändamålsenlig och kvalitetssäkrad upphandlingsverksamhet? Välkommen med din ansökan!
Ange referens ”Upphandlare/avtalscontroller” och sänd ansökan och CV via e-post till: info@nodava.se. Sista ansökningsdag: 14 juni 2021.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-ansvarig Kristina Magnusson, tel. 0250-55 27 47. Facklig kontaktperson: Pär-Olof Grannas, Vision, tel. 0250-55 27 09.
Mer information om Nodava hittar du på webbplats: www.nodava.se
Nodava undanber vänligt och bestämt alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avfallschef Tomas Carlsson
0250-552720
Driftledare ÅVC Sabina Hedman
0250-552723
VA-distributionschef Håkan Andersson
0250-552736
Arbetsledare Mora Sören Erkers
0250-552743
Arbetsledare Orsa/Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Arbetsledare Orsa & Älvdalen Krister Engström
0250-552750
Chef VA-produktion Uno Bergström
0250-552743

Sammanfattning

Besöksadress

PARKGATAN 4
ORSA

Postadress

BOX 100
ORSA, 79422

Liknande jobb


3 november 2024

Upphandlare, vikariat

31 oktober 2024

Upphandlare

31 oktober 2024