OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Kungliga Myntkabinettet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.
Är du vår kommande kollega som gillar att arbeta brett, ta egna initiativ och ha möjlighet att påverka myndighetens inköpsarbete?
Vi erbjuder dig attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga medarbetare.
Verksamheten
Museiverksamheten utgörs av såväl linjeverksamhet, inom ramen för förvaltningen av samlingarna och den publika verksamheten, som av olika slags projekt för t.ex. forskning och utveckling samt utställningsproduktioner. Vidare, ingår tjänsteexport, försäljning av varor i museernas butiker samt lokaluthyrning för konferenser och till restauratörer. Uppdragsverksamheten omfattar alltifrån arkeologiska förundersökningar och undersökningar till prospektering eller specialiserad arkeologi.
Avdelningen för verksamhetsstöd ger stöd och anvisningar till myndighetens verksamheter genom att svara för ekonomi, HR, arkiv, registratur, säkerhet, lokaler, upphandlingar och inköp.
Upphandlingsfunktionen består av två personer som arbetar brett med upphandlingar som spänner över flera verksamhetsområden. Upphandlingsfunktionen arbetar kontinuerligt med utvecklingsfrågor inom inköp- och upphandling och befinner sig i en spännande utvecklingsfas där du förväntas bidra med din erfarenhet och kompetens. Myndigheten ger stort utrymme för att du som medarbetare kan ta egna initiativ samt ger stora möjligheter att påverka upphandlingsfunktionens och myndighetens framtida arbetssätt inom område inköp.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med det operativa upphandlingsarbetet och arbetsuppgifterna består bl.a. i att:
• I egenskap av projektledare planera och genomföra parallella upphandlingar för varor och tjänster i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU), i samarbete med verksamhetens beställare
• Planera och genomföra avrop via förnyad konkurrensutsättning från statliga ramavtal på de områden där sådana finns
• Upprätta myndighetens ram- och leveransavtal och informera om dessa internt
• Delta i uppföljningar och analyser
• Inom arbetsområdet genomföra utbildningar och informationsinsatser samt ge råd och stöd till chefer, projektledare och övriga beställare.
Kvalifikationer
Du har relevant utbildning med inriktning inom offentlig upphandling, företrädesvis inom juridik eller ekonomi, alternativt YH-utbildning inom upphandling och inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt. Du har goda kunskaper om LOU samt övriga relevanta regelverk inom området. Du har också goda färdigheter i att använda upphandlingsverktyg såsom exempelvis Visma Tendsign. Ett krav är att du har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Meriterande är om du har erfarenhet av ovan beskrivna arbetsuppgifter inom statlig verksamhet.
Personliga egenskaper
För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du tar eget ansvar i ditt arbete och kan arbeta självständigt. Vi förväntar oss att Du arbetar professionellt och driver arbetet framåt inom givna ramar, men gärna är initiativrik och analytisk i ditt tankesätt. Du ser detaljerna i helheten.
Upphandlingsfunktionen präglas av arbetsglädje och gott samarbete. Vi tror därför att Du har lätt för att samarbeta och tillför en positiv attityd i teamet men även gentemot våra beställare och leverantörer.
Du är en god kommunikatör och skapar engagemang i dina projekt samt strävar efter goda resultat. Du genomför Dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och kvalitetsmedvetet sätt. Vidare har Du integritet och är bra på att prioritera, organisera och planera ditt arbete. Du har fokus på service och är ett självklart stöd för verksamheten
Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Tjänsten är ett vikariat på heltid under sex månader med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”Ansök” nere till höger. Sista ansökningsdag är 7/1 2021.
Välkommen med din ansökan!