Upphandlare/inköpare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Ekonomi tillhör enheten Verksamhetsstöd och har en central roll i myndighetens arbete tillsammans med funktionerna HR, kommunikation, arkiv och registratur samt intern service. Totalt får du strax över 20 personer som kollegor.

Vi erbjuder våra medarbetare att efter överenskommelse med chef arbeta på distans om verksamheten och arbetsuppgifterna tillåter det.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att du ansvarar för och leder processer för upphandling av varor, tjänster och entreprenader. Du har ett samordnande ansvar för inköp och du driver miljöledningsprocesser.

En av huvuduppgifterna är att ansvara för upphandling och avrop av gemensamma tjänster och därmed är du huvudansvarig för dessa avtal. Arbetet omfattar hela processen, alltifrån analyser och upprättande av upphandlingsdokument till förvaltning av avtal. Större upphandlingar genomförs i projektform i nära samverkan med verksamhetsföreträdare där upphandlaren fungerar som projektledare.

Utöver arbetet som processledare för upphandlingar fungerar du även som internkonsult där du ger råd och stöd i upphandlingsfrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar. Du fungerar som avtalsansvarig för avtal och levererar god service i upphandlingsfrågor till Länsstyrelsens verksamheter. Du utarbetar förfrågningsunderlag, utvärderar anbud, deltar ibland i förhandlingar samt upprättar och implementerar avtal. Du deltar i det strategiska arbetet med att utveckla upphandlings- och inköpsarbetet och bidrar till struktur och förutsättningar för avtalsuppföljning. I arbetet ingår också att skapa förutsättningar för hållbara upphandlingar samt säkerställa att hänsyn tas till miljöpåverkan på ett systematiskt sätt i planering, genomförande, uppföljning och förbättring av verksamheten.

Vi arbetar idag i det elektroniska upphandlingsstödet e-Avrop TendSign.

KVALIFIKATIONER
Du har en YH-utbildning i offentlig upphandling eller har en för tjänsten relevant akademisk utbildning med inriktning mot inköp/upphandling, ekonomi, juridik eller teknik. Erfarenhet av arbete med LOU, upphandling och inköp är ett krav. Det är meriterande om du arbetat med entreprenadupphandlingar och miljöledning.

Vi söker dig som är lösningsorienterad, drivande och initiativtagande. Du har förmågan att skapa goda relationer och bidrar till ett positivt resultat. Du är affärsmässig, lyhörd för verksamheternas behov, har en god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska . Du är analytisk, strukturerad, har servicekänsla och är bekväm med att kommunicera med många interna och externa kontakter. Du har integritet och värnar om rättssäkerhet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Tjänsten innebär placering i myndighetens kris-och krigsorganisation.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Värmland
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2022
  • Ansök senast: 20 april 2022

Besöksadress

65186 Karlstad
None

Postadress

65186 Karlstad
Karlstad, 65186

Liknande jobb


Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024

17 december 2024