Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Inköps- och upphandlingsenheten har fått flera strategiska uppdrag, såsom centralisering av upphandlingsfunktionen, införande av kategoristyrning och en stadsgemensam inköpsprocess och har därför utökats med fem tjänster under de senaste åren.
Enheten har idag 14 medarbetare som är placerade centralt i Mölndals stad, där verksamhetsutvecklare, inköpsanalytiker, upphandlingsledare, upphandlare, inköpssamordnare och avtalscontroller jobbar tillsammans i en grupp med hög kompetens och stort engagemang. Det övergripande målet är att genom kategoristyrning, träffsäkra upphandlingar, avtalsuppföljning och utvecklad e-handel effektivisera stadens inköp och möjliggöra goda affärer och på så sätt skapa värde för våra medborgare.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu nya upphandlare/upphandlingsledare till vårt team. Tjänsten som upphandlingsledare innebär en senior upphandlarroll medan upphandlare är en mer junior roll som på sikt kan övergå till en upphandlingsledarroll. Vilken titel som aktualiseras för just dig beror på samlad erfarenhet och utbildning.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att, på ett affärsmässigt och strategiskt sätt, självständigt projektleda upphandlingar genom hela processen. Det innefattar behovsanalys, marknadsanalys, framtagande av upphandlingsdokument, annonsering, utvärdering av anbud, eventuell förhandling, effektrapportering samt viss avtalsvård. Du ansvarar för flera upphandlingar av såväl varor som tjänster parallellt, i mycket nära samarbete med stadens olika verksamheter. Samtidigt är du med och utvecklar inköpsprocessen och stadens målarbete kopplat till inköpsfrågor och bidrar i stadens kategoristyrningsarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi, juridik alternativt YH-utbildning inom inköp/upphandling eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har även dokumenterad erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar inom offentlig sektor enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).
I rollen krävs att du är affärsmässig och har känsla för kvalitet, effektivitet och service. Du trivs med rollen som problemlösare och att hantera komplexa frågor samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Du kommer i ditt arbete ha många interna och externa kontakter och därför är det viktigt med förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Som person är du strukturerad, analytisk och lösningsfokuserad. Du kan arbeta självständigt och har god förmåga att prioritera och att se helheten. Du drivs av viljan att modernisera, effektivisera och utveckla arbetssätt, processer och arbeta för ökad automatisering. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet. Att du är en van IT-användare och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift ser vi som en självklarhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.