OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 45 000 studenter, 6 800 anställda och en omsättning på 6,3 miljarder kronor.
Upphandlare/upphandlingssamordnare vid Avdelningen för Ekonomi och Upphandling, med placering i enheten för upphandling och inköp
Tillträde snarast och tillsvidare.
Avdelningen för Ekonomi och Upphandling är en del av Uppsala universitets förvaltning. Avdelningen består av fyra enheter. Enheten för upphandling och inköp är en av dessa och har 19 medarbetare.
Vi behöver nu förstärkning.
Arbetsuppgifter: Arbetet består av att självständigt genomföra upphandlingar för universitetet och samverkande lärosäten. Arbetet omfattar hela processen från upprättande av förfrågningsunderlag till förvaltning av avtal. Bland uppdragen finns ramavtal och objektupphandlingar inom t.ex. områdena vetenskapliga instrument, kemikalier, IT, tjänster, inredning av lokaler, information, litteratur och olika typer av förbrukningsmateriel eller dagligvaror.
Utöver detta ska du som upphandlingssamordnare också arbeta strategiskt med, framförallt universitetets ramavtal. Dessa upphandlas ofta i samverkan med andra lärosäten vilket gör att ett behov finns att kanalisera information till/från dessa.
Du verkar för att upprätthålla goda strukturer och arbetsrutiner vad avser arbetet med ramavtal och ansvarar, tillsammans med inköpssamordnare och ansvarig upphandlare, för att implementera dessa i universitetets inköpssystem.
Upphandlingssamordnardelen innebär ett förordnade på ett år varefter rollen ska utvärderas. Under den tid förordnandet gäller utgår lönetillägg för denna del. Anställning som upphandlare utgör därmed grund för anställningen.
Kvalifikationskrav: Relevant högskoleutbildning och/eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt. Förmåga att självständigt och i projekt utforma förfrågningsunderlag och utvärdera anbud fordras liksom god kunskap om LOU. Underlagen ska kunna utformas på svenska och engelska. Även anbudsutvärdering sker på båda språken. God samarbetsförmåga behövs och stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet.
Personliga egenskaper: Vi tror att du är:
- utåtriktad och positiv
- noggrann och van att arbeta självständigt
- kommunikativ
- ödmjuk med utpräglad servicekänsla
- analytisk och har god samarbetsförmåga
- initiativrik och har lätt för att uttrycka dig stringent i underlag och rapporter
Arbetet innebär många interna och externa kontakter och stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Önskvärt och/eller meriterande i övrigt: Erfarenhet av arbete i högskolesektorn, annan offentlig verksamhet eller annan stor organisation. Har du utbildning inom offentlig upphandling (SIPU, SOI eller motsvarande) är även detta meriterande. Du ska också ha praktisk erfarenhet av offentlig upphandling, kunskap om och intresse för juridik (särskilt LOU) samt god datorvana. För samordnarrollen krävs lång erfarenhet av offentlig upphandling och god kunskap om LOU.
Individuell lönesättning tillämpas. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.
Upplysningar om anställningen lämnas av upphandlingschef Roger Himmelsköld 070-425 0346 och ekonomidirektör Claes Nilsson 070-425 0463.
Välkommen med din ansökan senast 10 maj 2015, UFV-PA 2015/795.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Grundström, Saco-rådet
018-471 5380
Carin Söderhäll, TCO/ST
018-471 1997
Stefan Djurström, Seko
018-471 3315