OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!
Tjänsten är placerad på IT- och utvecklingsavdelningen, som är en av Kommunledningskontorets sex avdelningar. IT- och utvecklingsavdelningen har cirka 85 medarbetare och avdelningens uppdrag är att tillhandahålla en stabil plattform anpassad till verksamheternas behov och att driva och samordna verksamhetsutveckling med stöd av IT.
IT- och utvecklingsavdelningen är en samarbetspartner till förvaltningar och bolag gällande utveckling, drift och förvaltning av system och IT-infrastruktur. I uppdraget ligger också att leda och stötta i verksamhetsutveckling samt strategisk och taktiskt planera utveckling tillsammans med verksamheterna och olika leverantörer.
ARBETSUPPGIFTER
Lockas du av att arbeta i en strategisk funktion inom IT-området där du påverkar och bidrar till ett effektivt och långsiktigt IT-arbete? Bra, då kanske just du är den upphandlings- och avtalsstrateg vi söker! Hos oss kommer din kompetens vara värdefull och viktig för att åstadkomma den bästa tänkbara IT-leveransen till våra kunder, nu och i framtiden. Tillsammans gör vi Gävle hållbart!
Som upphandlings- och avtalsstrateg på IT- och utvecklingsavdelningen leder och driver du ditt och avdelningens arbete inom området upphandling och avtal. Du har en viktig och nätverkande roll där du tillsammans med inköpsfunktionen och i samarbete med våra verksamheter i kommunkoncernen ansvarar för arbetet med upphandlingar av IT och IT-relaterade tjänster.
I rollen som upphandlings- och avtalsstrateg tar du tillsammans med våra verksamheter fram upphandlingskrav och genomför avrop på befintliga ramavtal. En lika viktig och betydelsefull del i uppdraget är att implementera nya avtal och följa upp befintliga för att säkerställa dess efterlevnad och ett gott samarbete med våras leverantörer. Vidare ansvarar du för dokumentation av till exempel besluts- och upphandlingsunderlag samt sammankallar och leder möten.
Genom omvärldsbevakning håller du dig uppdaterad inom upphandlingsstrategier samt teknikområdet på en övergripande nivå. Tillsammans med avdelningens övriga strateger ingår du i en stabsfunktion där ni tillsammans i ett nära samarbete identifierar och samlar in verksamheternas nuvarande och framtida behov.
Det kommer att finnas stora möjligheter att påverka och utforma arbetssättet inom området. Du samarbetar med den övriga avdelningen och rapporterarar till chefen för IT- och utvecklingsavdelningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område. Du har flerårig erfarenhet av upphandling enligt LOU och att bereda av upphandlingsunderlag inom IT, samt erfarenhet av att följa upp avtal och att jobba med leverantörsstyrning. Det är meriterande om din erfarenhet är från ett arbete i en större organisation, gärna inom IT området. Vi ser gärna att du arbetat med projektledning eller i en liknande ledarroll.
Som upphandlings- och avtalsstrateg arbetar du strukturerat och har förmåga och intresse av att arbeta med det systematiska förbättringsarbetet. Du har drivkraft att arbeta självständigt i ditt uppdrag samtidigt som du skapar samarbeten där du etablerar trovärdighet, förtroende och når inflytande. För dig är det viktigt med goda relationer såväl internt som externt.
I rollen som upphandlings- och avtalsstrateg förväntas du ligga i framkant inom ditt kompetensområde vilket förutsätter att du tar initiativ och söker information inom området som du sedan pedagogiskt och engagerande delar med dig av till din omgivning. Du utvärderar dina handlingar och beslut utifrån kundens och verksamhetens nuvarande och framtida behov.
Stor vikt för tjänsten är att du har goda språkkunskaper i svenska och att du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du blir inbjuden till en intervju för en tjänst hos oss i Gävle kommun ska du uppvisa giltig identitetshandling där medborgarskap kan utläsas. Om du är tredjelandsmedborgare uppvisar du giltigt arbets- och uppehållstillstånd, LMA-kort eller kopia av Migrationsverkets mottagna ansökan om förlängt uppehållstillstånd.
Behöver du ett personbevis? Beställ via www.skatteverket.se
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.