Upphandlingsansvarig

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla koncernen Karlstads kommun?
Hos oss får du 7 000 arbetskamrater inom 600 olika yrken. Tillsammans arbetar vi för att uppnå visionen om att skapa tillväxt och en god livskvalitet med målet att bli 100 000 invånare.
Vi arbetar också aktivt för att ta till vara de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.

Karlstads Bostads AB är ett helägt kommunalt bolag. Vi hyr ut ca 7 300 lägenheter, servicehus och lokaler och ansvarar för kommunens bostadsgaranti för studenter. Vi är cirka 140 medarbetare som arbetar för att ge våra boende ett tryggt och trivsamt hem i vackra och välskötta områden. Vi har en tillåtande företagskultur och arbetar i team med mycket frihet, flexibilitet och stort eget ansvar.

En bra bostad och ett tryggt hem betyder mycket för de allra flesta och innebär så mycket mer än bara tak över huvudet. Som kommunalt bostadsbolag tar vi ett viktigt samhällsansvar genom att skapa hållbara lösningar som gör skillnad för många Karlstadsbor.

För att lösa vår uppgift har vi en organisation som skiljer sig från den traditionella på många sätt. Förutom vd har vi inga chefer. I stället har vi koordinatorer, flödesägare och samordnare. Vi har inte en enda ledningsgrupp, utan flera.
Valet att arbeta så här gjordes av affärsmässiga skäl för nästan femton år sedan och vi vill påstå att vi idag är framgångsrika, har låg personalomsättning, en hög grad av delaktighet och massor av ambitiösa och engagerade medarbetare. Hos oss trivs du bäst om du uppskattar kreativa idéer, korta beslutsvägar och ett prestigelöst sätt att arbeta där alla kan komma till tals.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som tycker att det skulle vara spännande att ansvara för upphandlingar och avtalshantering i en organisation som försöker tänka i processer istället för i hierarkier.Detta innebär att utveckla och kvalitetssäkra hela upphandlings- och avtalsprocessen från att tillsammans med ansvarig flödesägare definiera behov via upprättande av förfrågningsunderlag till beslut, avtal, projektuppföljning, avslut och utvärdering.
Övergripande kvalitetssäkring av projektprocesser inom byggnation och underhåll är en del i uppdraget. Du ansvarar även för att säkerställa hanteringen av KBAB:s samtliga avtal.

I vår organisation är ansvar fördelat på flödesägare som utvecklar arbetssätten inom sina områden (t.ex. bygg, utemiljö, el, vs, ventilation). Dessa kommer du att vara ett stöd för i alla frågor rörande avtal och upphandlingar då de är ytterst ansvariga för beställningar och projekt. Du kommer även att jobba aktivt med internutbildning av flödesägarna inom upphandlingsområdet.

För att lyckas i rollen krävs att du är driftig och har förmåga att på ett förtroendefullt sätt skapa engagemang hos andra i olika frågor och projekt.Du har tidigare jobbat i någon form av projektledande roll och har ett konsultativt förhållningssätt i ditt ledarskap. Kvalitet och prisvärdhet med hög etik är viktiga ledord. Du brinner för att på ett positivt och nyfiket sätt utveckla arbetsmetoder och hitta lösningar som gör det lätt att göra rätt.

Du är placerad på huvudkontoret och ingår i fastighetsteamet där flest upphandlingar sker. Som stöd finns spetskompetens hos Karlstads kommuns upphandlingsenhet. Som hjälp har vi ett systemstöd för upphandlings- och avtalsprocessen i form av E-avrop som kommer att vara ditt huvudsakliga arbetsverktyg.

KBAB behöver finnas med i ett antal nätverk och andra sammanhang där upphandlingsfrågor diskuteras. Här blir du vår representant för att ta del av kunskap, berätta om KBAB och ta till vara bolagets intressen.


KVALIFIKATIONER
Du ska ha en akademisk utbildning med för tjänsten relevanta ämnen som exempelvis juridik och/eller ekonomi. Annan utbildning och/eller erfarenhet kan också komma att prövas som likvärdig.
Du ska ha arbetat inom området tidigare, gärna både i privat och offentlig sektor.
Du bör ha dokumenterad erfarenhet av arbete inom offentlig upphandling.

Erfarenhet inom kvalitetssäkring och projektledning är en merit, gärna inom bygg och förvaltning.
Att du formulerar dig väl i tal och skrift är viktigt i den pedagogiska kommunikationen.

Du har stor vana att använda IT-system som ett verktyg i arbetet och har lätt för att sätta dig in i nya system och rutiner.
Erfarenhet av E-avrop och motsvarande systemstöd är meriterande.

B-körkort behövs.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetsutvecklare Gunnar Persson
054-540 74 56
Koordinator Benny Flodin
054-540 74 80
Katarina Glennert
054-22 18 81
Fastighetschef Petra Höyhtyä
054-540 74 53

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlstads kommun, Karlstads Bostads AB Karlstad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Vi ser gärna att du kan börja så snart som möjligt.
  • Publicerat: 24 januari 2014

Besöksadress

Norra Strandgatan 13 65121 Karlstad
None

Postadress

Box 1505
Karlstad, 65121

Liknande jobb


27 november 2024

Upphandlare till Inköp

Upphandlare till Inköp

7 november 2024