Upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Upphandlingschef
Till ekonomiavdelningen söker vi en upphandlingschef.
Vill du leda utvecklingen av upphandlingsenheten i en av Sveriges vackraste och snabbast växande kommuner? Hos oss har du chansen att göra skillnad, skapa mervärde och utveckla våra fantastiska medarbetare.
Vi söker nu en driven och utvecklingsinriktad chef för upphandlingsenheten!
Upphandlingsenheten består av en upphandlingschef, sex upphandlare, en e-handelsansvarig och en inköpsadministratör. Enheten ingår i ekonomiavdelningen som är en del av kommunledningskontoret. Du är direkt underställd ekonomichefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Upphandlingsenheten driver den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens upphandling och följer upp, utvärderar samt utvecklar kommunens inköp utifrån policy och riktlinjer. Vidare löser upphandlingsenheten kommunens behov av gemensamma upphandlingar samt stödjer facknämnder och kommunens bolag vid upphandling. Avdelningen ansvarar för drift och utveckling av kommunens e-handel.
I rollen som upphandlingschef driver du arbetet med att utveckla kommunens upphandlingsarbete för en effektiv, rationell och väl fungerande upphandlingsverksamhet. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och kommer med initiativ till förbättringar. Du är drivande i utveckling en av verksamheten samt vid framtagande och implementering av nya policys, strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet.
I chefsuppdraget ingår också att genomföra upphandlingar, men det operativa huvudfokuset är att leda dina medarbetare framåt samt följa upp hur arbetet fungerar.
Din roll som upphandlingschef innebär också:
att verka för samordning av upphandlingsverksamheten inom kommunen.
att kommunicera på ett sätt som skapar förtroende hos både medarbetare, politiker och andra intressenter.
att rapportera, både skriftligt och muntligt, till ledning, politiker, verksamheten och medarbetare.
att utgöra en kvalificerad stödfunktion för kommunens förvaltning och bolag i upphandlingsfrågor.

Vi söker dig som har relevant akademisk examen inom juridik, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har bred kompetens inom upphandlingsområdet i offentlig sektor, samt har gedigna kunskaper i såväl praktiskt som strategiskt upphandlingsarbete. Du är väl förtrogen med den svenska upphandlingslagstiftningen. För att lyckas i rollen har du därutöver flerårig erfarenhet av ledarskap med ansvar för personal, budget och verksamhetsutveckling. För denna tjänst krävs mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Du trivs i ledarrollen och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du är duktig på att strukturera och bringa ordning i processer och ser till att inget viktigt hamnar mellan stolarna. Du är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har ett helhetsperspektiv, är utvecklingsorienterad och besitter en stark strategisk förmåga. Vi ser det som en självklarhet att du skapar förutsättningar för att medarbetarna ska nå resultat. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.
Ekonomiavdelningens ansvarsområde spänner över hela det ekonomiska spektret, såsom upphandling och inköp, ekonomisk planering, redovisning, uppföljning, analys samt ekonomi- och målstyrningsprocesserna.
I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.
Anställningen omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 mars 2021.
Urval och intervjuer sker löpande under hela ansökningstiden så skicka gärna in din ansökan redan idag!
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Sofie Skaränger på 0703-426600 eller via e-post sofie.skaranger@jobbet.se
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Krav
Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, entreprenad eller motsvarande
Bred kompetens inom praktiskt och strategiskt upphandlingsarbete i offentlig sektor
Du är väl förtrogen med den svenska upphandlingslagstiftningen
Flerårig erfarenhet av ledarskap med ansvar för personal, budget och verksamhetsutveckling
Mycket god svenska i tal och skrift



Om arbetsgivaren - Värmdö kommun
Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Möt friheten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värmdö kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 februari 2021
  • Ansök senast: 14 mars 2021

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024