OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en Upphandlingschef till Stadsledningskansliet i Borås
Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen, men också till ett levande centrum med mötesplatser, uteserveringar och spännande kultur – samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv. Dessutom har Borås Stad utsetts till Årets kommun i Sveriges största karriärundersökning och rankas som ett av de hundra bästa karriärföretagen i Sverige.
Nu söker vi en Upphandlingschef som vill lyfta vår upphandlingsenhet samt hjälpa oss bli Sveriges bästa inköpsfunktion. Är det en utmaning som passar dig? Då vill vi att du hör av dig!
Vi drivs av att göra bra affärer
Som Upphandlingschef kommer du att jobba på Koncerninköp som är en del av Stadsledningskansliet. Här letar vi alltid efter möjligheter att tänja på gränserna och göra så bra affärer för boråsarna som möjligt. På lång sikt har vi satt målet riktigt högt: att bli Sveriges bästa inköpsfunktion. För att lyckas jobbar vi hela tiden med att fila på detaljer, hitta nya kreativa lösningar och skapa affärer i toppklass för våra beställare.
Du är med och utvecklar våra inköp
Hos oss är varje affär unik och alla våra beställare har olika behov och krav. Som Upphandlingschef kommer du dessutom att vara involverad i allt från avrop på ramavtal till strategiska inköp för hela kommunkoncernen samt våra samarbetskommuner. Det ger dig stora möjligheter att sätta dig in i och utveckla våra inköp ur många olika perspektiv.
Koncerninköp består idag utav flera olika områden: upphandling, avtalsförvaltning, e-handel, samordnad varudistribution, upphandlingsjuridik m.fl. I ditt arbete ansvarar du för personalgruppen, som idag består utav 11 tjänster, inom upphandling inom områdena varor, tjänster, entreprenader och IT. I ansvaret ligger exempelvis personalfrågor, planering av uppdrag, uppföljning på beläggning och arbetsledning i det dagliga arbetet. Tjänsten är placerad direkt under Koncerninköpschefen och ditt arbete sker i samarbete med Koncerninköpschefen. För att trivas med tjänsten bör du känna dig bekväm i att leda arbeten, samtidigt som du också fungerar som en stöttande funktion.
I rollen ingår att utveckla Koncerninköps projektbaserade arbetssätt inom upphandling, där du lägger upp en plan för varje medarbetare, för att de ska känna sig trygga i arbetssättet och kunna tillämpa det fullt ut. Arbetssättet är infört men behöver fortsatt utveckling och kontinuerlig uppföljning.
Det här letar vi efter hos dig
Vi ser att ditt intresse för inköp, din personlighet och framförallt din vilja att arbeta hos oss i Borås är det mest väsentliga.
Du har en akademisk examen inom relevant område med företrädesvis ekonomi, affärsjuridik eller ingenjör inom logistik eller industriell ekonomi som bas, alternativt att du har arbetserfarenhet som du motiverar likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av arbete med offentlig upphandling. Du har goda kunskaper och känner dig bekväm med användning av olika IT-system.
Det är meriterande om du har arbetat med strategiskt upphandlingsarbete/inköpsarbete och projektledning samt har goda kunskaper inom juridik, ekonomi, LOU eller LUF. Och det är en fördel om du har mer avancerade kunskaper inom Word och Excel.
Som person behöver du vara positiv, med ett stort driv och vara mycket intresserad av att jobba med och utveckla arbetet med inköp och upphandling. Det innebär att du har den analytiska förmågan, kan se och planera för de strategiska utmaningarna och sedan följa upp utfallet. Du har en fallenhet för goda affärer och kan kommunicera väl i både tal och skrift. Vidare förstår du vikten av att ge service och att ha ett gott samarbete med medarbetare, beställare och leverantörer.
Ansök här
Vi kan erbjuda en utmanande och stimulerande roll för dig som vill utveckla inköpsarbetet i Borås Stad och bidra till bättre affärer för invånarna. Du får en plats hos oss i Stadsledningskansliets lokaler på Kungsgatan, med anställning 100 procent och tillträde enligt överenskommelse.
Vi ser fram emot din ansökan senast den 8 juni.
I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@cordovan.se
Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på cordovancareer.se/lediga-tjanster/