Upphandlingschef

Upphandlingschef

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun söker nu Interimistisk Upphandlingschef  till Kommunstyrelseförvaltningen. Är du den person som är intresserad av ett konsultuppdrag på 6 månader för att hjälpa under denna tiden?

Plats: Botkyrka
Arbetstider: Kontorstider
Uppdrag: omgeånde och 6 månader.
Arbetsgivare: Randstad AB

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Du ansöker på www.randstad.se, senast 2023-05-21. Urval sker löpande så skicka in din ansökan idag. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Lisa Löfdahl, lisa.lofdahl@randstad.se.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansvarsområden
Arbetsbeskrivning:
Botkyrka kommun söker en erfaren chef och ledare med minst 5 års dokumenterad chefserfarenhet inom upphandling, avtalsuppföljning, ramavtal och e-handel. Gärna med kommunal eller regional erfarenhet och god kännedom om offentlig upphandling med åtföljande lagkrav. 

Upphandlingsenheten i Botkyrka kommun organiseras på kommunstyrelseförvaltningen och ansvarar för samtliga delar av kommunens inköpsprocess. Den årliga spenden är cirka 2,3 miljarder kronor. I ansvarsområdet ingår upphandling, ramavtal och avtalsuppföljning samt e-handel och samordnad varudistribution inom kommunen. Upphandlingsenheten består av drygt 25 st medarbetare; en upphandlargrupp och en grupp för e-handel och sedan maj 2023 ingår även kundreskontra, kassa och kravhantering i e-handelsgruppen. I upphandlargruppen ingår upphandlare, inköpare samt en inköpscontroller. Våra upphandlare är specialiserade inom olika kategorier och ansvarar för ramavtalen från ax till limpa. Inköpare ger stöd till beställare vid exempelvis större direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar. Inköpscontrollern arbetar med spendanalyser, avtalsuppföljning och internkontroll. I e-handelsgruppen, som leds av en biträdande enhetschef, ingår en systemförvaltare, en verksamhetsutvecklare och åtta ekonomiassistenter. E-handelsgruppen ansvarar för inköps- och fakturahanteringssystemet Proceedo, leverantörsfakturahantering samt samordnad varudistribution. Upphandlingsenheten ger praktiskt stöd till hela kommunen i frågor om e-handel, inköp, leverantörsfakturor och upphandling.

Upphandlingschef är ansvarig för process och olika typer av frågor rörande inköp och upphandling i kommunen och arbetar nära kommunledningen och den politiska ledningen i kommunen i större strategiska upphandlingsfrågor. Det tex kan gälla planering och uppföljning av kommunens inköp, men även beslut i större upphandlings- och avtalsfrågor. Upphandlingschef deltar tex i styrgrupper för mer strategiska projekt både rörande fastigheter och vid införande av verksamhetssystem. I rollen ingår också att vara föredragande i upphandlingsfrågor i ledningsgrupper och i politiska nämnder. Detta ställer krav på både kommunikativ förmåga och att vara lösningsorienterad som person.

I rollen ingår att leda enhetens arbete på övergripande nivå, både kopplat till planering och uppföljning samt att säkerställa att både löpande arbete och utvecklingsarbete fortskrider enligt plan. Upphandlargruppen är direktrapporterande till upphandlingschef och består av erfarna inköpare och upphandlare som arbetar kategoriindelat med hög grad av självständighet. Som upphandlingschef arbetar du stödjande och coachande i förhållande till medarbetare och arbetar för att ge dem goda förutsättningar att bedriva arbetet i nära samarbete med berörda förvaltningar.
I upphandlingsenheten finns en biträdande enhetschef med fullt personal- och arbetsmiljöansvar för gruppen för e-handel och kundreskontra.
I upphandlingsenheten har ett stort arbete gjorts under senare år att se över rutiner och arbetssätt, som nu finns dokumenterade och inarbetade. Under hösten 2023 kommer ett arbete inledas att ta fram en modell för hur avtalsuppföljning ska bedrivas mer systematiskt för avrapportering till den politiska ledningen i kommunen som efterfrågat detta. Upphandlargruppen har flera nya medarbetare, vilka börjat det senaste året, och kännetecknas av god stämning och positiv energi.



Kvalifikationer
Krav för rollen:
Akademisk utbildning med relevant inriktning för uppdraget med erfarenhet av offentlig upphandling och chefserfarenhet med personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar i minst 5 år.
Strukturerad och organiserad som person
Krav på Svenska och Engelska
Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal eller regional verksamhet. 


Om företaget
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024