OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ledningskontoret, Kommunstyrelsens förvaltning
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Kommunerna Hultsfred, Högsby, Mönsterås, Oskarshamn, Vimmerby och Västervik samverkar sedan 2013 när det gäller upphandling. Kommunerna har tillsammans ca 110 000 invånare. Kontoret, som har 10 medarbetare, finns i Västervik. Vi söker nu en efterträdare till chefen för Inköpscentralen som går i pension.
Dina arbetsuppgifter
Som chef för Inköpscentralen kommer du att ha ansvaret för att leda och utveckla den gemensamma upphandlingsfunktionen. Du ansvarar för att funktionen är uppdaterad vad gäller praxis och lagstiftning inom det snabbföränderliga upphandlingsområdet. Du kommer att fungera som ett stöd i strategiska frågor kring inköp/upphandling mot kommunerna.
En viktig uppgift är att informera och utbilda berörda medarbetare i frågor som rör offentlig upphandling, samt att vara ambassadör för nyttan och nödvändigheten med offentlig upphandling, med krav som affärsmässighet, juridisk korrekthet och verksamhetsnytta.
Dina arbetsuppgifter innebär att du har ansvar för ekonomi och arbetsledning på enheten. Du deltar i och stöttar dina medarbetare i olika upphandlingsprojekt samtidigt som du självständigt driver dina egna upphandlingar.
Du är anställd på ledningskontoret i Västerviks kommun och rapporterar till ekonomichefen i Västervik samt till referensgruppen för Inköpscentralen. Du kommer att ha ett nära samarbete med förvaltningar och bolag i kommunerna. Det är av stor vikt att du har ett helhetsperspektiv inom ditt arbetsområde.
Din kompetens
Vi vill att du har en för befattningen relevant högskoleutbildning samt erfarenhet av arbete som chef. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
Några års erfarenhet av kvalificerade upphandlingar alternativt kvalificerade inköp är ett krav för tjänsten. Du behöver också ha erfarenhet av och kunskaper inom offentlig upphandling, LOU och upphandlingsjuridik.
Du har ett utvecklande ledarskap där du är ett föredöme samt motiverar och inspirerar dina medarbetare. Du förstår vikten av att bygga upp ett gott samarbetsklimat med de samverkande kommunernas beslutsfattare, förvaltningar och bolag. Du behöver därför ha lätt för att kommunicera både i tal och skrift.
För att lyckas i arbetet behöver du vara en person med god analytisk förmåga, vara bra på att planera samt ha ett strukturerat arbetssätt.
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.