OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du leda arbetet inom upphandling, avtal och inköp på Sveriges kunskapsmyndighet inom vård och omsorg?
Om tjänsten
Vi söker dig som vill arbeta i en organisation i ständig utveckling och med ett viktigt nationellt uppdrag som värnar hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg.
Som chef för upphandling, leder du arbetet vid den enhet som ansvarar för att planera och samordna Socialstyrelsens arbete med inköp, avtal och upphandling. Du leder enhetens medarbetare mot goda resultat genom ditt engagemang och din förmåga att ta tillvara allas potential. I rollen ingår att styra och regelbundet följa upp samt mäta verksamheten mot fastställda mål. Du ansvarar för att driva ett kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete och förvalta effektiva processer. Enheten består idag av nio medarbetare, med olika kompetensprofiler och bakgrund inom området offentlig upphandling samt en medarbetare med ansvar för fysisk säkerhet.
Omvärldsbevakning är en viktig del i din roll, du deltar i relevanta nätverk och håller dig uppdaterad om aktuella trender inom området.
Du rapporterar till avdelningschefen för avdelningen för verksamhetsstöd, och ingår i avdelningens ledningsgrupp. På så sätt bidrar du även till en helhet genom att aktivt driva frågor i avdelningens ledningsgrupp och därmed medverka till hela myndighetens verksamhetsutveckling.
Om dig
För att trivas i rollen och nå framgång, är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Du tänker långsiktigt, är prestigelös, har självinsikt och visar civilkurage och integritet. Du blir trovärdig genom att handla i enlighet med vad du säger och har förmåga att hantera krav och förväntningar både från ledning och från medarbetare. Du bedriver ett systematiskt förbättringsarbete och tar ansvar för helheten genom att sätta in din egen verksamhet i ett större sammanhang. Genom din kommunikativa förmåga inspirerar du andra till dialog och delaktighet. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• Akademisk examen inom juridik eller ekonomi, alternativt annan utbildning som myndigheten finner relevant för uppdraget
• flerårig och aktuell erfarenhet av upphandlingsarbete på operativ- och strategisk nivå
• aktuell erfarenhet av budget och personalansvar inom statlig myndighet, region eller kommun
• erfarenhet av offentlig upphandlingsverksamhet som bedrivs enligt LOU
• genomfört egna upphandlingar inom offentlig sektor
• erfarenhet av att leda i förändring och att bygga team.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling/säkerhetsskydd
• erfarenhet av projektledning.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Kontoret finns på Västerbroplan i Stockholm. Din tjänstetitel blir enhetschef och din placering är på avdelningen för Verksamhetsutveckling stöd och service, Upphandlingsenheten.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Tomas Hedlund. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 27 maj 2024.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055