OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Idag sitter vi i moderna lokaler på Kungsholmen, intill Stadshuset, cirka 5 minuter från Centralstationen. Under våren 2022 flyttar vi till Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4. Det nya kontoret ligger i princip med samma avstånd från Centralstationen med nyrenoverade, fräscha och modernt anpassade lokaler.
Upphandlingschef till Fastighetskontoret i Stockholm
Är du en ambitiös person med ett stort intresse för upphandlingsfrågor och verksamhetsutveckling? Vill du vara en del av en framgångsrik organisation som förvaltar och utvecklar ett unikt och viktigt fastighetsbestånd i Stockholm? I rollen som upphandlingschef hos Fastighetskontoret får du möjligheten att vara just det, samtidigt som du erbjuds en spännande och utvecklande roll.
Sök redan idag!
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar och brandstationer i innerstaden till slott, herrgårdar och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommunens gränser. Idag sitter vi i lokaler på Kungsholmen intill Stadshuset, men kommer under våren 2022 flytta till nya centrala och moderna lokaler i Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4.
Nu söker vi en erfaren och utvecklingsorienterad chef till vår upphandlingsenhet.
Om tjänsten
Som upphandlingschef kommer du ansvara för att operativt och strategiskt driva och utveckla Fastighetskontorets upphandlingsenhet, som idag består av fem engagerade och professionella medarbetare. Enheten ansvarar för Fastighetskontorets upphandling av varor, tjänster och entreprenader, varav merparten är kopplade till tjänster och entreprenader inom fastighets- och byggsektorn. Upphandlingsenheten ingår sedan den 1 juli 2021 i ekonomiavdelningen, som en av tre enheter.
Du kommer att ha personal- och budgetansvar för enheten samt ansvara för att säkerställa att enhetens arbetssätt och upphandlingsfrågorna vid kontoret förändras och förbättras enligt vad verksamheten kräver. Vidare kommer du ansvara för att tillsammans med ledningsgruppen driva och utveckla inköps- och avtalsförvaltningsprocessen, för att säkerställa att våra krav på styrning, kontroll och uppföljning efterlevs. Som upphandlingschef ingår du i ledningsgruppen för ekonomiavdelningen och förväntas tillsammans med övriga enhetschefer bidra till hela avdelningens utveckling.
Utöver utmanande upphandlingsrelaterade frågor innebär tjänsten utvecklande och betydelsefulla nätverk och samarbeten med andra förvaltningar inom Stockholms stad.
Vad kan vi erbjuda dig?
- Vara med och utveckla Stockholm
- Arbeta med spännande och unika fastigheter
- Goda möjligheter att utvecklas inom ramen för ditt uppdrag och inom Stockholms stad
- Stor frihet att planera ditt arbete
- En chef som engagerar, stöttar och utmanar
- Hjälpsamma och kompetenta kollegor som bidrar till en god stämning på kontoret
- En centralt belägen arbetsplats
- Förmåner som exempelvis Rikskortet, friskvård och semesterväxling
- En arbetsgivare som jobbar med sina utmaningar
Vem vi söker
För att trivas som upphandlingschef hos oss ser vi att du har följande kompetens och erfarenhet:
- Akademisk examen från högskola eller universitet inom juridik eller annan likvärdig examen inom upphandling och inköp som kan bedömas likvärdig alt. arbetslivserfarenhet som givit motsvarande kompetens
- Omfattande kunskaper inom upphandling (LOU) och entreprenadjuridik samt minst fem års arbetslivserfarenhet av upphandlingsrelaterade frågor
- Goda kunskaper i Officepaketet och god systemvana
- Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du tidigare har arbetat i eller mot byggbranschen samt om du arbetat med säkerhetsklassade upphandlingar och/eller liknande arbetsuppgifter i en politiskt styrd organisation. Vidare ser vi det som meriterande om du har minst tre års erfarenhet av personalansvar.
Som person söker vi dig som trivs i ledarrollen och är trygg, modig och tydlig i ditt ledarskap. Du är affärsmässig och lyhörd inför verksamhetens behov samtidigt som du har ett professionellt förhållningssätt och hög integritet. Du har lätt för att skapa förtroende och engagemang bland dina medarbetare. Du kan förmedla information på ett pedagogiskt vis och har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Vi fäster stor vikt vid din samarbets- och kommunikationsförmåga då du kommer att ansvara för såväl externa som interna kontakter.
Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Kontaktuppgifter och ansökan
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Isaksson Rekrytering för Fastighetskontorets räkning, vilket innebär att du kommer bli anställd direkt av Fastighetskontoret. Välkommen med din ansökan redan idag då vi löpande arbetar med urval och intervjuer. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ira Isaksson, 0704-85 75 59. Vi tar inte emot ansökningar via mejl.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.