OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en utvecklingsinriktad och driven person med erfarenhet av upphandlingsarbete? Vill du ha en viktig nyckelroll där du tillsammans med dina medarbetare bidrar till att vi når våra hållbarhetsmål genom våra upphandlingar? Brinner du för att säkra en ekonomisk hushållning, utveckla kategoristyrning och dialogen med näringslivet? Då är du kanske exakt den vi söker i rollen som Upphandlingschef till Örebro kommun.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Om tjänsten
I rollen som Upphandlingschef leder du självständigt en enhet med personalansvar för ca 25 medarbetare. Upphandlingsenheten har vuxit under de senaste åren och består idag av två grupper. Den ena gruppen består av upphandlare, avtalscontrollers och en hållbarhetssamordnare, och gör upphandlingar och avtal. Den andra gruppen är e-handelsgruppen, består av e-handelshandläggare och -samordnare, och de i sin tur ansvarar för e-handelssystemet.
Enheten genomför också gemensamma upphandlingar i samverkan med Örebro läns kommuner.
Örebro kommun erbjuder
Som anställd inom Örebro kommun erbjuder vi dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Som chef i vår verksamhet erbjuds du kontinuerlig kompetensutveckling och möjligheten att medverka i utvecklingen av kommunens verksamhet med medborgaren i fokus. I vårt ledarskap utgår vi från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare.
Organisatoriskt är tjänsten placerad inom Ekonomiavdelningen och du ingår i ekonomiavdelningens ledningsgrupp och rapporterar till Ekonomidirektören.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- driva strategiskt arbete inom upphandlingsområdet
- bidra till att upphandlings- och inköpsverksamheten stödjer arbetet med att nå målen i kommunens program för hållbar utveckling, ”Vårt hållbara Örebro”
- utveckla befintliga arbetssätt och systemstöd
- driva förändringsarbete genom upphandling
- stötta och coacha medarbetare i upphandlingsfrågor
- omvärldsbevaka
Kompetenskrav
- akademisk examen inom ekonomi eller juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant
- dokumenterad flerårig erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete
- kunskap om LOU
I rollen som Upphandlingschef arbetar du utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. Ditt ledarskap präglas av prestigelöshet och du är insatt i de olika upphandlingarnas strategier och bjuder in till dialog med syftet att skapa delaktighet. Du har en hög kommunikativ förmåga och drivs av att inspirera och ser det som en självklarhet att bidra till samarbete och ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar.
Som person är du strukturerad och har en god analytisk förmåga, liksom förmåga att driva utvecklingsarbete. Du trivs som bäst i en roll med många kontaktytor, såväl internt som externt. Du har en god social kompetens och ser det som en självklarhet att vara lyhörd för verksamheters behov. Du vill påverka, inspirera och leda inom ramen för god ekonomi, hög effektivitet och hållbar utveckling samt delar vår värdegrund tillit, transparens och team.
Stor vikt kommer läggas på personliga egenskaper i denna rekrytering.
Övrigt meriterande
- erfarenhet av kategoristyrning
- erfarenhet av att leda förändringsprocesser och utvecklingsarbete
- erfarenhet av att jobba i en processorienterad verksamhet
- erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
- erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
Om arbetsplatsen
Ekonomiavdelningen ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning, redovisning samt inköp och upphandling. Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i en utvecklingsresa där vi fokuserar på att digitalisera och effektivisera våra processer för att kunna arbeta mer proaktivt. Vi kommer under nästa år införa ett inköpsråd och vi planerar att börja med kategoristyrning som ett led i att effektivisera arbetet kring inköp och upphandling.
Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och förvaltningar. Örebro kommun jobbar långsiktigt och hållbart för att vara en attraktiv kommun för både människor och företag och drivs av att skapa en enklare vardag för alla. Visionen är att vara ”Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad”. För att ta sig dit arbetar vi enligt utpekade strategiska områden med utgångspunkt i FN:s globala mål enligt Agenda 2030.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting och som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas.
Alla intresseanmälningar behandlas konfidentiellt. För mer information kontakta ansvarig rekryterare Anneli Wallin på tel. 072-398 02 77 eller via mail anneli.wallin@axoconsulting.se
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitala intervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 9 januari 2022. Din ansökan blir offentlig handling.
Välkommen med din ansökan!
AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.