OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en upphandlingschef, eftersom vår nuvarande chef går i pension, och en upphandlare till en nyinrättad tjänst. Vi söker Dig som vill ha ett intressant och utmanande arbete i en stor och utvecklingsintensiv organisation. Boden ligger i Norrbottens län, ca 3,8 mil från Luleå, och har ca 28 000 invånare. Bodens kommun köper tjänster och varor för ca 300 miljoner kronor per år. Syftet med upphandlingsverksamheten är att medborgarna skall få mesta möjliga nytta för pengarna. Upphandlingsenheten är organisatoriskt placerad inom kommunledningsförvaltningens ekonomikontor och består av en chef samt två handläggare. Upphandlingsenhetens arbetsområde: Kommunövergripande upphandlingar, specifika upphandlingar efter anmodan från kommunens förvaltningar, konsultativ upphandlingshjälp, internutbildning inom upphandlingsfrågor, information om gällande avtal samt ledning av samrådsgrupper för upphandling. Upphandling sker enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Upphandlingschef: Upphandlingschefen skall medverka i det strategiska arbetet med att utveckla upphandlingsverksamheten i kommunen. Du skall leda och fördela arbetet inom enheten och ansvara för att operativt genomföra upphandlingar, ofta flera samtidigt, i samråd med våra kommunala verksamheter. Upphandlare: Upphandlaren skall genomföra upphandlingar av varor och tjänster i projektform. Arbetet omfattar hela upphandlingsprocessen, det vill säga faktainsamling, anbudsförfrågan, utvärdering, förhandling, avtal med leverantörer och uppföljning av avtal. Du ansvarar för att samordna kontakt med flera aktörer; användarna, sakkunniga, leverantörer, kollegor med mera. Följa upp tecknade avtal och förvaltningarnas avtalstrohet. Vara delaktig i utvecklingen av verksamhetens upphandlingsarbete. Profil för upphandlingschef och upphandlare: Du ska vara mål- och kvalitetsinriktad och kunna driva och hantera flera frågor parallellt. Du är initiativrik, positiv och förstår vikten av flexibilitet och lyhördhet för att möta verksamheternas behov. Du bör ha ett uttalat intresse för affärer och är van att arbeta strukturerat, naturlig pondus och är van att fatta beslut. Självklart har du vana och fallenhet att arbeta självständigt, snabbt och målinriktat kombinerat med god administrativ förmåga, ansvarskänsla och hög integritet. Kompetens / Kvalifikationer för upphandlingschef och upphandlare: Du bör ha en lämplig utbildning på högskolenivå, exempelvis juridisk-, ekonomisk-eller ingenjörsutbildning. Du bör ha goda kunskaper om lagar och regler för upphandling inom offentlig verksamhet. Det är väsentligt att du har god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt. Du bör även inneha god IT-vana. Tidigare erfarenhet av offentliga upphandlingar är naturligtvis mycket värdefullt. Tillträde: Enligt överenskommelse