Upphandlingsjurist till PTS

Upphandlingsjurist till PTS

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att utveckla en myndighet i världsklass? Inköps- och upphandlingsenheten står inför en spännande utvecklingsresa med fokus på expansion och förändring. Kanske är du den vi söker som vill vara med på vår resa?

Post- och telestyrelsens organisation har vuxit mycket de senaste åren och är idag ca 450 medarbetare och planeras växa till ca 550 medarbetare på bara några år. Detta ställer särskilda krav på inköps- och upphandlingsenheten, för när organisationen växer så växer inköps- och upphandlingsenheten exponentiellt allt eftersom fler och fler upphandlingar då överskrider tröskelvärdena och då kräver mer tid och kunskap.

Om rollen
Som jurist i den här rollen kommer du att vägleda och agera rådgivare till både juniora och seniora upphandlare i affärs- och upphandlingsjuridiska frågor. Arbetet innehåller allt från att agera bollplank och rådgivare i frågor om val av upphandlingsförfarande, utformning av kvalificeringskrav, utformning av olika utvärderingsmodeller, till tvistlösning, överprövningsärenden och tillämpning av undantagsbestämmelser samt att genomföra olika upphandlingsrättsliga utredningar. Arbetet omfattar även utformning av upphandlingsdokument, avtal samt andra affärskritiska dokument. I din roll kommer du även att genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar samt hålla i förhandlingsprocesser.

Om teamet
Som upphandlingsjurist på Post- och telestyrelsen arbetar du i ett tight team om sex medarbetare och en upphandlingschef. Enheten präglas av ett nära samarbete, både inom enheten och med den verksamhet vi ska stötta, vår strävan är att göra goda affärer.

Vem är du? 
För att vara framgångsrik i den här rollen ställer vi särskilda krav på prestigelöshet och en kommunikativ förmåga, både inom enheten och inom hela myndigheten då du kommer att ha en expertfunktion. Du behöver även ha förmågan att vara lösningsfokuserad då du tillsammans med verksamheten arbetar fram lösningar som möter verksamhetens behov.

Vidare behöver du också ha en god initiativförmåga så att du driver arbetet framåt och även på egen hand kunna söka information både internt och externt. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:


• Juristexamen eller jur.kand.
• Arbetslivserfarenhet om minst ett år från kvalificerat upphandlingsarbete
• Erfarenhet av att agera rådgivare i frågor om val av upphandlingsförfarande, utformning av kvalificeringskrav och utformning av olika utvärderingsmodeller
• Erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingsprocesser
• Mycket goda kunskaper om LOU
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

Det är även meriterande om du har:


• Erfarenhet av att skriva och utforma upphandlingsdokument, avtal samt andra affärskritiska dokument i syfte att realisera upphandlingsstrategiska mål
• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar eller förnyade konkurrensutsättningar inom it.
• Erfarenhet av att hantera tvistlösning, överprövningsärenden samt tillämpning av undantagsbestämmelser
• Erfarenhet av att genomföra rättsutredningar avseende upphandlingsrättsliga frågeställningar
• Erfarenhet av att genomföra förhandling inom ramen för upphandlingslagstiftningen.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska

Bra att veta 
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag? 
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

För mer information kontakta avdelningschef Annika Leander på Annika.Leander@pts.se eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på Sofia.LindenFalkenlov@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 14 mars.

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 februari 2024
  • Ansök senast: 14 mars 2024

Liknande jobb


15 november 2024

15 november 2024

Upphandlare/upphandlingsledare

Upphandlare/upphandlingsledare

14 november 2024

Upphandlingsstrateg

Upphandlingsstrateg

12 november 2024