OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarkollegiet, Stockholm
Är du jurist med intresse för upphandlingsjuridik och med några års erfarenhet inom området? Då kan vi erbjuda dig en intressant tjänst som upphandlingsjurist på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet. Det är en rolig och utmanande roll, där du får möjlighet att bidra med din kompetens och utveckla både ditt eget arbete och vår verksamhet tillsammans med andra kompetenta upphandlingsjurister och engagerade kollegor!
Ett av Kammarkollegiets uppdrag är att ansvara för den statliga inköpssamordningen. Det är vi på avdelningen Statens inköpscentral som upphandlar och förvaltar de samordnade ramavtalen vilka är avsedda för alla statliga myndigheter och även för kommuner och regioner inom området IT och telekom. Vi hanterar idag ca 2400 ramavtal inom ett 40-tal ramavtalsområden med 830 leverantörer. Vårt mål är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid och ge praktiskt stöd till de som avropar från våra ramavtal. Vi består av fyra enheter och en stab. Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik är en av dem och vi är i nuläget sex medarbetare.
Rollen som upphandlingsjurist
Vårt uppdrag är brett och våra ramavtal får stor påverkan på offentlig förvaltning. Det innebär att vi ligger i framkant i utvecklingen av det upphandlingsrättsliga området och att du som upphandlingsjurist förväntas bidra till att vi gemensamt har den spetskompetens som krävs. Ofta arbetar vi som del av ett projektteam och stödjer avdelningens projektledare, upphandlare och förvaltare, både som rådgivare och kvalitetsgranskare, i upphandlingsjuridiska och avtalsrättsliga frågor. Vi för talan och leder överprövningsprocesser i domstol, utvecklar och granskar upphandlingsunderlag, upprättar och granskar avtal samt stödjer avdelningens arbete med uppföljning och förvaltning av ramavtalen. Vi skriver även remissvar, utarbetar mallar och utbildar kollegor.
I rollen kommer du också ha stora möjligheter att fördjupa dig inom Kammarkollegiets fokusområden såsom offentlighet och sekretess, informationssäkerhet, säkerhetsskydd, GDPR, hållbarhet för socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbara ramavtal, e-handel, tillgänglighet, försörjningstrygghet m.m.
Du kommer att ha placering på vårt nya och välkomnande kontor i Gamla stan, Stockholm, där vi arbetar flexibelt både på kontoret och med möjlighet till distansarbete.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• svensk jur.kand./juristexamen (180p/270hp) gärna med inriktning mot upphandlingsrätt och/eller kommersiell avtalsrätt
• mycket god kännedom om svensk upphandlingsrätt
• några års aktuell och relevant erfarenhet av upphandlingsjuridiskt arbete
• praktisk erfarenhet av överprövningsprocesser
• praktisk erfarenhet av upprättande av avtal och avtalsskrivning
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av samordnade ramavtal
• erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete inom offentlig sektor
• erfarenhet av avtalsförhandling
• kunskap och erfarenhet inom något av våra fokusområden
• erfarenhet av att hålla presentationer och tala inför grupper
• aktuell kunskap i något upphandlingsverktyg som finns på marknaden.
Du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga och arbetar utvecklingsinriktat. Du är ansvarstagande och gör prioriteringar utifrån verksamhetens behov. Du har en mycket god stilistisk förmåga och kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Som person är du öppen och prestigelös och delar gärna med dig av din kunskap och bidrar till gruppens goda arbetsklimat.
Rollen som upphandlingsjurist ställer krav på att du kan driva ärenden självständigt samtidigt som arbetet i stor utsträckning sker i samverkan inom enheten och med hela avdelningen, vilket gör att det är viktigt att din samarbetsförmåga är mycket god och att du kommunicerar väl med kollegor som har olika bakgrund och kompetenser.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 19 oktober 2022.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Kontaktpersoner
Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta:
Anna Ekberg, Enhetschef, Enheten för upphandlings- och avtalsjuridik, telefon 08-700 07 56, anna.ekberg@kammarkollegiet.se
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26