OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Tycker du att offentlig upphandling är det roligaste som finns? Besitter du även specialkunskaper inom den juridiska delen av upphandlingsvärlden? Då kan du vara den vi söker!
Upphandlingsenheten som arbetsplats
Avdelningen för upphandling och inköp tillhör Serviceförvaltningen och har en viktig roll i stadens arbete med att använda offentlig upphandling som ett styrmedel för att driva samhällsutvecklingen i en hållbar riktning.
Vi är idag cirka 50 medarbetare inklusive avdelningschef. Upphandlingsenheten är en del av avdelningen och omfattar för närvarande 19 upphandlare och en enhetschef. Vi söker nu en vikarierande upphandlingsjurist till vårt team!
Vad erbjuder vi dig
Vi erbjuder goda möjligheter till friskvård och vi eftersträvar att våra medarbetare har en bra balans mellan arbete och privatliv. Det gör vi genom att erbjuda generöst friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet att själv planera din tid med frihet under ansvar. I mån av möjlighet kan du även arbeta hemifrån. Vi sitter i nyrenoverade lokaler nära Globens t- bana, träningsanläggningar och shoppingcenter.
I arbetet kommer du ingå i ett team av engagerade och kunniga kollegor, där alla har ett stort driv och fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling. Teamet kännetecknas av en prestigelös kultur och som dessutom månar om samverkan och erfarenhetsbyte. Trivs du i rollen som konsult så har du här möjligheten att ha många interna kontakter och lära dig mycket om Stockholm Stad och våra arbetsområden.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlingsjurist består dina arbetsuppgifter i huvudsak av att som sakkunnig kunna ge juridisk vägledning, råd och stöd till upphandlingskollegor, förvaltningens chefer och organisationen i övrigt. Detta innebär bland annat att:
- hantera upphandlingsjuridiska frågor i samtliga skeden av upphandlingar, som exempelvis kvalitetssäkring av upphandlingsdokument och upprättande av avtal
- bidra med ett juridiskt perspektiv i strategiska frågor och vägval inför, under och efter myndighetens upphandlingar.
I rollen bevakar du även rättsutvecklingen på det upphandlingsjuridiska området samt säkerställer att relevanta delar av kringliggande regelverk (som exempelvis GDPR och säkerhetsskyddslagstiftning) beaktas vid myndighetens anskaffningar. Du kan vidare komma att representera myndigheten vid avtalstvist eller eventuella skadeståndstalan av myndighetens offentliga upphandlingar. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla interna utbildningar på området.
För denna tjänst krävs att du har
- juristexamen eller motsvarande
- flera års aktuell samt relevant erfarenhet av att arbeta med upphandlingar/upphandlingsjuridik enligt lagen om offentlig upphandling (LOU)
- minst tre års erfarenhet av att arbeta inom LOU, dess tillämpning samt praxis
- god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
För tjänsten är det meriterande om du har
- god förståelse för lagstiftningens möjligheter och begränsningar
- tidigare erfarenhet av arbete med avtal och avtalsförhandlingar samt goda kunskaper inom avtalsrätt
- kunskap och erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation.
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga förmågor och färdigheter.
För att lyckas i rollen som upphandlingsjurist hos oss har du en god förmåga att arbeta strukturerat. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, speciellt då du har flera pågående projekt samtidigt. Du har ett konsultativt, serviceinriktat och affärsmässigt tänk samt har en god problemlösningsförmåga. Vidare trivs du med många kontakter och är kommunikativ. Att bidra till gott samarbete både internt men också externt är av stor vikt i denna tjänst.
Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och vill utvecklas som person samt vara delaktig i utvecklingen av Stockholms stads upphandlingsverksamhet? Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt:
Tjänsten är ett vikariat på 1 år med start omgående.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet, rekryteringsstöd, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Kontaktpersoner på detta företaget
Nozha Amezeane KR-Konsult
08-50811716
Jenny Holm Enhetschef
08-50811400
Nozha Amezeane HR Konsult
08-50811716
Liselothe Engelgren
liselothe.engelgren@stockholm.se
Nozha Amezeane
08-508 11716, nozha.amezeane@stockholm.se
Liselothe Engelgren, Avdelningschef
08-508 118 88
Eliana Hjelm, HR-konsult
08-508 117 23
Jenny Holm, Enhetschef
08-50811400
Nozha Amezeane, HR-Konsult
08-50811716
Petrus Potrus, HR-konsult
08-508 11 739