OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla koncernen Karlstads kommun?
Hos oss får du 7 000 arbetskamrater inom 600 olika yrken. Tillsammans arbetar vi för att uppnå visionen om att skapa tillväxt och en god livskvalitet med målet att bli 100 000 invånare.
Vi arbetar också aktivt för att ta till vara de kvaliteter som jämställdhet och mångfald tillför arbetslivet.
Kommunledningskontoret arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att analysera, driva på och bevaka utvecklingen och tillväxten i Karlstad och regionen. Det gör vi bland annat genom att samverka med näringslivet och andra kommuner. Vi ansvar för ekonomi- och verksamhetsstyrning, redovisning och bokslut. Vi arbetar också med juridisk rådgivning, arbetsrätt, avtalsfrågor, ledar- och medarbetarutveckling och strategier för jämställdhet och mångfald. Dessutom samordnar vi kommunens kommunikationsarbete och IT-verksamhet.
Kommunledningskontoret söker nu en upphandlingskonsult till upphandlingsenheten. Vi är idag sju medarbetare inklusive enhetschef. Vårt uppdrag är att genomföra upphandlingar av varor, tjänster och verksamhetsentreprenader åt koncernen Karlstads kommun, Hammarö och Forshaga kommuner samt Region Värmland och Karlstadsregionens Räddningstjänstförbund.
Under 2014 kommer vi att bilda en Inköpscentral med ovan nämnda myndigheter samt Kils kommun. Vi har även ett visst samarbete med andra Värmlandskommuner och Landstinget i Värmland.
Karlstads kommun tillsammans med övriga kommuner i Värmland har påbörjat en förstudie för övergång till elektroniska beställningar. Dessa förändringar kommer att påverka upphandlingsverksamheten med ändrade arbetssätt och förändrade processer.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar inom varu- och tjänsteområden samt verksamhetsentreprenader.
Du kommer självständigt och i grupp att ansvara för hela upphandlingsprocessen från att definiera verksamheternas behov, marknadsanalys, upprättande av förfrågningsunderlag, utvärdering av anbud och till beslut samt upprättande av avtal, uppföljning och utvärdering. Arbetet innebär mycket samarbete med förvaltningar, bolag och andra myndigheter som ingår i Inköpscentralen.
Du förväntas delta i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer och arbetsmetoder.
KVALIFIKATIONER
Din bakgrund består av akademisk utbildning med för tjänsten relevanta ämnen som exempelvis juridik och/eller ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från privat och/eller offentlig sektor och du bör ha erfarenhet som projektledare. Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska språket.
Du har ett affärsmässigt sinnelag och är nyfiken, kreativ och analytisk. Du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad och har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att motivera och engagera.
Erfarenhet av offentlig upphandling kan vara meriterande.
Bra datavana krävs och du är självgående inom MS Word och Excel.
Du vill utvecklas som person och vara delaktig i utvecklingen av upphandlingsverksamheten i Karlstads kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02