Upphandlingskonsult

Arbetsbeskrivning

Envoi söker en Upphandlingskonsult till ett uppdrag i Stockholm!

Upphandling syftar till att tillgodose behovet av stöd i form av upphandlingskonsulter till upphandlingsgruppen hos kunden. Det uppskattade behovet är ungefär 1500-2000 timmar år 2020 och främst upphandlingar inom IT, både program- och maskinvara. Det fortsatta behovet beroende av den budget som kund tilldelas.

Beskrivning:

- Konsulten ska kunna arbeta självständigt med avancerade upphandlingar som till exempel komplexa upphandlingar och rådgivning inom offentlig upphandling. Med komplex upphandling avses en upphandling med exempelvis omfattande tekniska krav, avancerad vara/tjänst, högt kontraktsvärde, stort antal anbudsgivare, komplicerade upphandlingsförfarande (ex. förhandlat förfarande, konkurrenspräglad dialog), eller i ett komplext juridiskt sammanhang m.m.
- Inför varje upphandling ska konsulten upprätta en preliminär tidsplan med förslag på aktiviteter samt uppskattning av upphandlingens tidsåtgång.
- Vid genomförande av upphandlingar, eller delar av upphandlingar, ska kundens upphandlingsprocess följas.
- Konsulten ska ansvara för att kvalitetssäkra arbetet med upphandlingsdokumenten så att de håller hög affärsmässig och juridisk nivå.
I konsultens uppdrag kan ingå att:

- Projektleda och genomföra hela eller delar av upphandlingsuppdrag.
- Ge stöd och rådgivning i delar av upphandlingar eller upphandlings- och inköpsrelaterade frågeställningar.
- Genomföra utredningar (nulägesanalys).
- Genomföra behovs- och marknadsanalyser.
- Ta fram ett fullständigt upphandlingsdokument, i enlighet med kundens mallar och processer (anbudsinbjudan, kravspecifikation, avtalsutkast osv.).
- Annonsera upphandlingar.
- Hantera frågor och svar under annonseringstiden.
- Utvärdera anbud.
- Ta fram tilldelningsbeslut och utvärderingsrapport.
- Upprätta avtal.
- Bistå i eventuella överprövningar som hanteras av kunden.
- Bistå vid sekretessprövningar och utlämnande av handlingar.
- Avsluta upphandlingar (bl.a. efterannonsering, utvärdering av upphandlingens resultat, framtagning av informationsmaterial osv.).
- Bistå i implementering av avtalen
- Konsult ska vid uppdragets utförande på eget initiativ aktivt arbeta med kompetensöverföring till kunden.


SKA KRAV

- Tre (3) års högskoleutbildning inom juridik, inköp, ekonomi eller motsvarande utbildning som bedöms likvärdig eller relevant för upphandlingsarbete.- Behärska svenska språket som arbetsspråk i både tal och skrift. Med behärska avses att obehindrat kunna tillgodogöra sig information och kommunicera, leverera och presentera rapporter skriftligt och muntligt på svenska.

- Ha goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och Lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS), dessas tillämpning och gällande praxis.

- Ha arbetat som upphandlare eller upphandlingskonsult i minst fem (5) år och självständigt genomfört upphandlingar inom IT-området, både avseende program och maskinvara.

- Konsulten ska ha genomfört minst fem (5) upphandlingar över tröskelvärdena för varor och tjänster enligt LOU och/eller LUFS de senaste tre (3) åren. Minst tre (3) av dessa upphandlingar ska vara inom IT-området, både avseende program och maskinvara.

- Ha förhandlingsvana och ska vid behov medverka och driva förhandlingar.

- Ha erfarenhet av och kunna arbeta obehindrat i ett upphandlingsverktyg med strukturerade dokument.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Envoi AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 februari 2020
  • Ansök senast: 13 augusti 2020

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024