Upphandlingskonsult till modern inköpsorganisation

Upphandlingskonsult till modern inköpsorganisation

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.

Kommunledningskontoret söker nu en upphandlingskonsult till upphandlingsavdelningen. Vi är idag 8 medarbetare inklusive upphandlingschef. Upphandlingsavdelningen leder, samordnar och utvecklar koncernens Karlstads kommuns inköpsverksamhet och vårt uppdrag är att genomföra upphandlingar av varor, tjänster och verksamhetsentreprenader. I uppdraget ingår även att förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda kommunens förvaltningar och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Vi har även ett visst samarbete med andra Värmlandskommuner och Region Värmland.

Väl fungerande offentliga inköp är en av nycklarna för att möta det offentliga Sveriges samhällsutmaningar och koncernen Karlstads kommun har gemensamt beslutat att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Här spelar upphandlingsavdelningen en viktig roll i förändringsprocessen och som upphandlingskonsult förväntas du vara med och bidra till utvecklingen av inköpsorganisationen.



ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar inom varu- och tjänsteområden samt verksamhetsentreprenader på ett affärsmässigt sätt samt ser till att verksamhetens/kommuninvånarnas behov och de politiska målen uppfylls.

Du kommer självständigt och i grupp att ansvara för hela upphandlingsprocessen från att definiera verksamheternas behov, utveckla god kännedom om leverantörsmarknaden, upprätta förfrågningsunderlag, genomföra förhandlingar, utvärdering av anbud samt upprättande av avtal, uppföljning och utvärdering.

Arbetet innebär mycket samarbete med de förvaltningar och bolag som ingår i koncernen Karlstads kommun. Du förväntas också delta i verksamhetens utvecklingsarbete avseende gemensamma processer och arbetsmetoder och bidra till en innovativ miljö där vi ständigt söker bättre vägar för att nå våra prioriterade mål.

KVALIFIKATIONER
Din bakgrund består av akademisk examen med för tjänsten relevanta ämnen som exempelvis juridik och/eller ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från privat och/eller offentlig sektor och du bör ha erfarenhet som projektledare. Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska språket.

Du har ett affärsmässigt sinnelag och är nyfiken, kreativ och analytisk. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Vidare har du en god samarbetsförmåga med förmåga att motivera och engagera. Dessutom tar du initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.

Erfarenhet av offentlig upphandling kan vara meriterande.
Bra datavana krävs och du är självgående inom MS Word och Excel.
Du vill utvecklas som person och vara delaktig i utvecklingen av upphandlingsverksamheten i Karlstads kommun.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024