OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Vård- och omsorgsförvaltningen ger stöd åt äldre och personer med funktionsnedsättning. Här arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell vård och omsorg med människan i fokus.
Beskrivning
Förvaltningen är inne i en spännande förändringsfas som innebär utveckling av både hur framtidens välfärdstjänster ska tillgängliggöras för kunderna och hur vissa av dessa ska handlas upp.
Till det kommer förändrade och utökade krav kring utbyggnad av elektronisk handel samt förbättrad avtalsuppföljning. Förvaltningen har två upphandlingsledare, varav en av dessa har fått en annan tjänst och kommer sluta under mars månad 2021. Upphandlingsledarna tillhör organisatoriskt biståndskontorets stab och är direkt underställd beställarchefen.
Arbetsuppgifter
Som upphandlingsledare inom vård och omsorgsförvaltningen arbetar du i en upphandlingsledarroll tillsammans med verksamheterna för att genomföra inköp av varor och tjänster. Upphandlingsuppdragen är ofta politiskt initierade och löpande återrapportering till politiken och vård- och omsorgsnämnden ingår i arbetet. Du ansvarar för att planera och genomföra upphandlingar, från behovsanalys och framtagande av upphandlingsdokument till avtalsuppföljning. Arbetet innebär många kontakter, både inom och utanför organisationen. Upphandlingar inom vård- och omsorgsförvaltningen bedrivs vanligen i arbetsgrupper där verksamhetsrepresentanter som behöver tjänsten/varan formulerar krav och upphandlaren leder processen. Vissa upphandlingsprojekt genomförs med kortare ledtider, genom tydligt formulerade uppdrag till upphandlingsledaren och innebär snabbare redovisning av upphandlingsresultat till politiken. Du kommer även att delta i kommunövergripande upphandlingsgrupper och förväntas representera förvaltningen.
Som upphandlingsledare kommer du även att arbeta nära medarbetarna i biståndskontorets stab och vara en resurs i övrigt verksamhetsutvecklingsarbete.
Kvalifikationer
För uppdraget som upphandlingsledare krävs att du har en högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi-, juridik, samhällsplaneringsområdet eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av att självständigt driva och genomföra upphandlingar. Har du kunskaper om lagen om offentlig upphandling och dess praktiska tillämpning eller att upprätta avtal i anslutning och genomföra avtalsuppföljning är detta meriterande. Vi tror att du har erfarenhet av projektledning och ser gärna att du har arbetat inom vård och omsorgsområdet. Har du erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är det också meriterande.
För att vara framgångsrik krävs att du har en god strategisk höjd och agerar utifrån ett helhetsperspektiv. Du arbetar strukturerat och noggrant samt har analytisk förmåga. Mycket av arbetet sker i nära samarbete med verksamheten och det är därför viktigt att du är relationsskapande, har god samarbetsförmåga och är kommunikativ. Du kan på ett pedagogiskt och effektivt sätt föra fram ärenden i olika sammanhang med hög integritet och lojalitet gentemot arbetsgivaren. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
För att trivas i rollen behöver du vara kunskapstörstande för att sätta dig in i nya områden inför varje upphandling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.