Upphandlingsledare

Upphandlingsledare

Arbetsbeskrivning

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.

Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu erfarna upphandlingsledare till stadsmiljöförvaltningen som, ihop med erfarna och goa kollegor, vill vara med att utveckla vårt fina Göteborg. Upphandlingarna som görs i förvaltningen omfattar upphandlingar av tjänster, entreprenader och varor. Hos oss får du möjlighet att arbeta med upphandling av allt från konsulter, parker, kanalmurarna, spårväg och gator, lekplatser, kemikalier, mat till våra djur i Slottsskogen m.m. I nära samarbete med verksamheten ansvarar du för att driva och genomföra upphandlingar från behovsanalys till upprättande av avtal.

Din roll som upphandlingsledare på stadsmiljöförvaltningen är bred och innebär både operativa och strategiska uppgifter. Du arbetar tillsammans med verksamheten kring samordning av upphandlingar från upprättande och granskning av upphandlingsdokument samt ansvarar för hela processen från annonsering till kontraktstecknande. Därutöver stödjer du verksamheten i löpande upphandlings- och avtalsfrågor. Du deltar aktivt i arbetet med att utveckla upphandlings-verksamheten utifrån ett helhets- och affärsperspektiv. Det kan till exempel innebära att genomföra förbättringsaktiviteter kopplade till inköps- och upphandlingsprocessen eller att utveckla kravställningar, ersättningsformer, incitament och samverkansformer. Du arbetar också med stöd till projektledare och chefer i förvaltningen, planerar och genomför utbildningar inom verksamhetsområdet samt stödjer interna utvecklingsprojekt för inköpsstrategier.

Du kommer tillhöra avdelning utveckling och styrning, enhet juridik och upphandling. Du kommer att ingå i ett team av sju upphandlingsledare, två inköpsamordnare, en avtalscontroller, fyra jurister, en planeringsledare avtals- och ägarfrågor samt enhetschef. Enheten leder och stödjer hela förvaltningen i förvaltningsgemensamma styrnings- och ledningsfrågor kopplat till juridik, upphandling och avtalsfrågor.

Vi omvärldsbevakar inom våra ansvarsområden och har ett övergripande ansvar för att samordna och inspirera till utveckling av förvaltningens verksamhet och kvaliteten på våra leveranser. Enheten består idag av medarbetare med både djupa specialistkunskaper samt bred kunskap och erfarenhet inom området.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är strukturerad, driven, affärsmässig och har hög integritet. Du förstår vikten av att följa lagar, policys och riktlinjer som du på ett pedagogiskt sätt kan förmedla till din omgivning. Din proaktivitet och ditt engagemang är två egenskaper du identifierar dig starkt med samt så besitter du goda administrativa kunskaper. Du drivs av att skapa resultat och optimala upphandlingar genom kreativa och innovativa lösningar. Du driver tillsammans med medarbetare på förvaltningen upphandlingar av olika komplexitet och ser till att uppställda mål nås och att processen följer uppsatta tidsramar.

Vi vill att du har;
- Relevant akademisk utbildning alternativt 2-årig YH-utbildning inom upphandling och inköp, alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig
- Flerårig erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar
- Kunskap inom LOU samt övrig relevant lagstiftning
- Erfarenhet av offentlig förvaltning
- Meriterande med erfarenhet av IT-upphandlingar
- Goda IT- och datorkunskaper är en förutsättning för arbetet samt erfarenhet av något digitalt upphandlingssystem.

Mycket av arbetet sker i nära samarbete med verksamheten och det är därför viktigt att du är relationsskapande, har god samarbetsförmåga och är kommunikativ. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

2 oktober 2024

1 oktober 2024

IT-inköpare

IT-inköpare

2 oktober 2024