Upphandlingsledare med kategoriansvar

Upphandlingsledare med kategoriansvar

Arbetsbeskrivning

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Har du ett brinnande intresse för att bedriva ett effektivt, verksamhetsnära och affärsmässigt upphandlingsarbete? Har du därtill gedigen erfarenhet av offentlig upphandling av mer teknisk avancerad karaktär alternativt av IT? Nu rekryterar vi två upphandlingsledare, en med kategoriansvar för IT och en med kategoriansvar för Fordon. Vi söker dig som trivs med att ta stort ansvar och som vill vara med och bygga vår framtida inköpsorganisation!

SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. En hållbar resa handlar om mer än bara miljö. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand. Delar du våra värderingar; att vara pålitlig, enkel, mänsklig och härlig i allt du gör?

Som upphandlingsledare ansvarar du för att ta fram en kategoristrategi och för att denna implementeras och efterlevs. Rollen är ny och en del i vårt viktiga arbete med att utveckla vår inköpsprocess för de delar av verksamheten som omfattas av Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). För att lyckas fullt ut behöver vi förstärka Koncerninköp med seniora inköpare med gedigen LOU/LUF kompetens. Som upphandlingsledare rapporterar du till Inköpsdirektören. Tjänsten är geografiskt placerad på SJs moderna huvudkontor på Vasagatan i centrala Stockholm.

Vem söker vi?

Vi söker dig som är civilingenjör, civilekonom eller har motsvarande akademisk bakgrund. Vi ser gärna att du även har någon form av projektledarutbildning med dig. Därtill har du flerårig erfarenhet av upphandlingar inom IT-området alternativ annan tekniskt avancerad upphandling. Erfarenhet och kunskap inom LUF är starkt meriterande men även du som i huvudsak har arbetat med LOU är intressant för oss. Din erfarenhet av affärsförhandling är god och dina kunskaper i affärsengelska likaså. Rollen kräver att du har erfarenhet av att på strategisk nivå ha drivit utveckling inom ett mer omfattande och affärskritiskt kategoriområde. Din specialistkompetens inom offentlig upphandling är på hög nivå och du är van att arbeta kategoribaserat. Du har erfarenhet av att leda större projekt och är van att arbeta i projektform med ett väletablerat metodstöd.

I den här rekryteringen fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som är lyhörd och tydlig samt har ett strategiskt förhållningssätt. Du är resultatinriktad, handlingskraftig och har förmåga att göra rationella bedömningar i komplexa sammanhang. Din förmåga att kommunicera och skapa goda relationer är mycket god och du trivs med kontaktytor på olika nivåer. Du har ett genuint intresse för att bedriva ett framåtriktat och affärsmässigt inköpsarbete och är trygg i rollen som rådgivare och utbildare.

Arbetsbeskrivning

Rollen innebär ansvar för det strategiska inköpsarbetet inklusive kategoriansvar för en av de spendkategorier som har störst inverkan på SJs verksamhet och lönsamhet. I rollen ingår att genomföra förstudier, marknadsanalyser samt att projektleda och genomföra offentliga upphandlingar med tillämpning av LUF. Du ansvarar för att driva kategoriinitiativ med målsättningen att ta fram strategier som leder till effektiviseringar och förbättringar inom aktuell kategori och med utgångspunkt från LUF. Genom att analysera, effektivisera metoder för anskaffning, föreslå och förankra förslag på in-/ outsourcing bidrar du till att vi hela tiden jobbar för en mer effektiv organisation. Med siktet inställt på att skapa en leverantörsbas som bidrar till SJs konkurrenskraft och lönsamhet söker du nya leverantörer och utvecklar befintliga. Vidare är du involverad i utbildningar avseende offentlig upphandling och du fungerar som ett stöd för organisationen i dessa frågor.

Vad kan SJ erbjuda dig?

SJ erbjuder en tjänst med stort eget ansvar och en möjlighet att vara med och stärka vår förmåga inom offentlig upphandling och bygga en ny effektiv organisation. SJs verksamhet är omfattande och sträcker sig även utanför Sveriges gränser vilket innebär att det finns en stor variation och komplexitet i de frågor som du kommer att arbeta med. SJ är en del av lösningen för att Sveriges klimatmål ska nås och alla våra tåg i Sverige är märkta med Bra miljöval. Som medarbetare märker du tydligt att vi som arbetsgivare har ett stort fokus på miljö- och hållbarhet.

Kontakt

I den här rekryteringen samarbetar SJ med Jefferson Wells. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Malin Magnusson 076-780 68 64.

Vi ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt dock senast 20 januari 2021. Vi tar emot din ansökan via länken:

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2020
  • Ansök senast: 26 januari 2021

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024