OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älmhult kan du kombinera den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär och ett globalt näringsliv. Här är det lätt att leva och bo med nära till det mesta. Med goda kommunikationer är det också lätt att pendla.
Som anställd på Älmhults kommun kommer du att vara med och göra skillnad. Som arbetsgivare har vi högt satta mål för vår arbetsmiljö. Vi vill ha medarbetare som trivs och utvecklas och som aktivt och engagerat bidrar till kommunens utveckling.
Älmhults kommun befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och har dessutom en befolkning som växer, vilket förutsätter medarbetare som är positivt inställda till förändringsarbete.
Totalt antal anställda Älmhults kommun är 1 400 och vår nettobudget omsluter 1 miljard kronor. På kommunledningsförvaltningens ekonomienhet är vi 12 anställda som arbetar med övergripande ekonomiadministrativa frågor och upphandling.
Vi söker nu en upphandlingsledare. Som upphandlare kommer du självständigt att handlägga upphandlingsärenden enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingarna sker i nära samarbete med kommunens övriga förvaltningar och övriga kommuner i länet.
ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlingsledare leder du arbetet med kommunens upphandlingar och arbetar tillsammans med en upphandlare och en upphandlingshandläggare. Då Älmhults kommun är inne i en expansiv fas så innebär det många upphandlingar avseende entreprenadverksamhet.
Arbetsuppgifterna är självständiga med krav på affärsmässigt agerande och att göra goda affärer som kommer medborgarna till nytta. Du planerar, driver och genomför egna upphandlingar, svara på allmänna upphandlingsfrågor, skriva yttranden, konkurrensutsättning av verksamhet samt göra utredningar som berör upphandlingsverksamheten.
Du har ett övergripande ansvar för de strategiska inköpsfrågorna inom Älmhults kommun. I uppdraget ingår att säkerställa att kommunen arbetar professionellt och följer lagar, policies och riktlinjer inom inköpsområdet. Du kommunicerar strategiska inköpsfrågor till både politiker, tjänstemän och leverantörer. Du bidrar till utvecklings- och förbättringsarbete inom upphandlingsområdet.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du:
• har högskoleexamen inom
ekonomi, inköp upphandling eller juridik alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• har erfarenhet av offentlig upphandling och god kunskap om LOU,
• kan leda och entusiasmera och vidareutveckla upphandlingsfunktionen inför framtiden,
• är resultat- och utvecklingsinriktad och har god samordnings och samarbetsförmåga,
• är lyhörd för verksamhetens behov,
• kan sätta upp mål och förverkliga dem,
• är van att ha kunden i fokus och är serviceinriktad,
• har ett konsultativt förhållningssätt.
• har en god kommunikativ förmåga såväl i tal som skrift.
Det är meriterande om du tidigare arbetat i upphandlingsstödet TendSign.
ÖVRIGT
Älmhults kommun strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-Chef Robert Palmqvist
0476-55481
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Kanslichef Mats Porsklev
0476-553 88
Valnämndens sekreterare Henrik Dahlström
0476-55 021
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
turistinformatör Inger Arvidsson,
0476-551 52
Kommunikationschef Malin Blom
0476-55328
Ekonomichef Katarina Andersson
0476-55143
Personalchef Ingela Hjelte
0476-55355
Upphandlare Heike Philipsson
0476--55341