OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingsmyndigheten är en liten myndighet med ett viktigt uppdrag i att stödja och främja sunda offentliga affärer. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede. Nu söker vi en engagerad och driven enhetschef som vill vara en del av vårt förändringsarbete och som kan leda arbetet på vår enhet – IT & arbetsplats. Kanske är det du?
Om enheten
Enheten IT & arbetsplats är en av två enheter på avdelningen för verksamhetsstöd. Enheten har ett brett uppdrag, med ett huvudsakligt fokus kring IT-frågor. Andra viktiga områden är registratur- och diarium, fysisk säkerhet, lokalansvar för kontoret och intern service. Idag består enheten av ett härligt gäng på sju personer som har olika roller och ansvarsområden, men arbetar nära varandra.
IT-driften är outsourcad och enheten ansvarar bland annat för den tekniska förvaltningen. Samordningen för den digitala nyutvecklingen sker i en tvärfunktionell digitaliseringsgrupp, där denna chefsroll ingår.
Arbetsuppgifter
I rollen som enhetschef leder och utvecklar du enhetens verksamhet för att bidra till att nå myndighetens långsiktiga mål. Som chef behöver du ha en god helhetssyn, samtidigt som din uppgift är att skapa förutsättningar för dina medarbetare.
Du har ett särskilt operativt ansvar för myndighetens IT-strategi, som du bereder och presenterar för myndighetens strategiska ledningsgrupp. I din roll kommer du vara involverad i flera strategiska frågeställningar och ingå i olika tvärfunktionella samarbeten främst kopplade till IT-området. En av de viktigaste uppgifterna under 2023 är att bygga upp en effektiv och modern förvaltningsorganisation. Naturligtvis stödjer du också övriga områden som ingår i enhetens ansvar.
Du rapporterar till avdelningschefen, har verksamhets-, personal- och budgetansvar och är en god företrädare för arbetsgivaren. Du kommer också att ha ett ansvar i myndighetens informationssäkerhetsarbete, och ingå i avdelningens ledningsgrupp som kommer att bildas. Som chef på myndigheten leder du med tillit och stödjer medarbetarnas aktiva medarbetarskap.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten ska du ha
• minst tvåårig eftergymnasial utbildning inom IT, ekonomi eller annat relevant område, alternativt annan utbildning som vi anser likvärdig
• minst fem års aktuell chefs- eller ledarerfarenhet i en liknande roll inom IT-området, där du också planerat, lett och följt upp verksamhet
• minst tre års erfarenhet av förvaltningsmodellen PM3.
Meriterande för oss är erfarenhet som chef och ledare från annan statlig myndighet.
Om dig
Vi söker dig som är van vid att hantera komplexa utmaningar och kan bidra till myndighetens gemensamma resultat. Du har en god förmåga att prioritera, följa upp, effektivisera och strukturera ditt och enhetens arbete. För oss är det viktigt att du har styrkan och gillar utmaningen med att leda i förändring.
Du tror starkt på ett tillitsbaserat ledarskap och är bra på att skapa engagemang, delaktighet och involvering. Vi söker dig som är en lösningsorienterad lagspelare och har en naturlig förmåga att med kommunikation skapa och bibehålla goda och förtroendefulla relationer.
I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer.
Anställning
Vi söker en enhetschef med start så snart som möjligt eller efter överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar förtroendearbetstid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Bakgrundskontroll kommer genomföras innan anställning.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan bestående av cv samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 20 mars 2023. Urval sker löpande.
Vi ser fram emot din ansökan!
För mer information, välkommen att kontakta:
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, 070-231 28 05 alt. Katarina.thomasson@jeffersonwells.se
Eva Lindgren, Avdelningschef, Avdelningen för verksamhetsstöd, 076 502 17 39
Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16
Daniel Mott, ST, 08-586 271 70