OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en eller flera upphandlingsrådgivare.
Är du en driven och konstruktiv upphandlingsexpert som brinner för att ge råd och stöd i upphandlings- och avtalsförvaltningsärenden? Är du dessutom intresserad av förändringsarbete och vill delta i utvecklingen av Riksbankens inköpsprocess tillsammans med kunniga och engagerade kollegor? I så fall kan du vara den person vi söker!
VI ERBJUDER DIG
Du arbetar brett inom Riksbanken vilket innebär ett omväxlande jobb med många kontaktytor och en god inblick i Riksbankens olika verksamhetsområden. Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till kompetensutveckling.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Du stöttar löpande Riksbankens olika avdelningar i deras arbete med upphandlingar och avrop så att myndigheten kan göra effektiva och hållbara affärer. Även råd och stöd i avtalsförvaltningen förekommer. Du medverkar aktivt i upphandlingsfunktionens verksamhetsutveckling som, efter en nyligen genomförd översyn, har gått in i ett expansivt och intensivt skede. Du deltar i nationella och internationella nätverk och genomför arbetsuppgifter som är relaterade till dessa.
DITT TEAM
Enheten för upphandling, registratur och arkiv består av åtta personer varav tre arbetar med att ge råd och främja regelefterlevnad i upphandlingsärenden. En av medarbetarna går i pension varför vi rekryterar upphandlingsrådgivare som ska arbeta tillsammans med upphandlingsjuristen och upphandlingsspecialisten. Övriga medarbetare på enheten arbetar med informationsförvaltning (arkiv och registratur). Inom enheten har vi en öppen dialog och förväntar oss av varandra att alla bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten samt bidrar till ett positivt arbetsklimat.
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för upphandling, registratur och arkiv tillhör avdelningen för verksamhetssupport. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.
MER OM DIG
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi, juridik, eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, t.ex. yrkeshögskoleutbildning med inriktning på offentlig upphandling. Vidare har du minst fem års erfarenhet av att självständigt ha genomfört offentliga upphandlingar enligt LOU och du har mångårig erfarenhet av upphandling inom offentlig sektor som t.ex. upphandlingsexpert. För att kunna genomföra arbetsuppgifterna med framgång behöver du ha mycket god förståelse och kunskap om komplexa upphandlingsjuridiska frågor. Du har också mycket god förmåga att förstå, tolka samt utforma upphandlingsdokument och avtal.
Du ska även ha erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden eftersom du ansvarar för att annonsera upphandlingar. Vi utgår från att du är en van IT-användare med goda kunskaper i MS Office.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar vid statligt organ som lyder under OSL eller om du har erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar. Det är också meriterande om du har hållit utbildningar i upphandlingsfrågor alternativt om du har erfarenhet av arbete med strategier och styrdokument inom inköpsprocessen.
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du har mycket god förmåga att skapa goda professionella relationer, är lyhörd och har ett konsultativt arbetssätt.
Du har mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska.
Du är van vid att självständigt driva dina uppgifter framåt och ansvara för dina leveranser men du tar också ansvar för det gemensamma resultatet. Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt så att du lätt kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar konstruktivt i både det löpande arbetet och i verksamhetsutvecklingsarbetet.
Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Eftersom du stöttar hela Riksbanken med din expertis förutsätter tjänsten att du har mycket lätt för att samarbeta med olika kompetenser. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, sex månaders provanställning kan tillämpas
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV senast den 4 april 2023. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning. Inledande intervjuer kan komma att påbörjas redan innan ansökningstidens utgång.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.