OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas inom inköpsområdet och vara med att etablera en stadsgemensam inköpsfunktion?
Vi söker en upphandlingssamordnare till Servicecenter, där vi etablerar funktionen som stöd till stadens förvaltningar.
Satsningen på ett centralt stöd för inköp är ett av kommunstyrelsens fokusområden för 2023.
Den centrala inköps- och upphandlingsfunktionen kommer att ansvara för att hantera medelstora upphandlingar, direktupphandlingar och operativa inköp tillsammans med förvaltningar och staber i enlighet med kommunens inköpsprocess. Vi genomför samtidigt en satsning på kategoristyrd upphandling och inköp.
Arbetsplatsen är i Västerås stadshus.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som upphandlingssamordnare kommer du arbeta kategoribaserat och stödjs vid behov av en kategoriansvarig. Du kommer arbeta med att genomföra medelstora upphandlingar, direktupphandlingar och inköp inom flera områden i nära samverkan med verksamheten.
Du driver upphandlingsprocessen och inköpsprocessen samt de kommersiella aspekterna av den affär kommunen gör. Komplexiteten i upphandling och inköp varierar, vilket kräver att du har erfarenhet och bredd samt att du är drivande och strukturerad i ditt konsultativa arbetssätt.
Som upphandlare och inköpare jobbar du projektorienterat tillsammans med ansvariga chefer, projektledare och medarbetare inom kommunen och du ansvarar för dina projekt.
Du arbetar även som operativ inköpare som stöd till kommunens förvaltningar. I stora drag så ingår allt från kravspecifikation till att driva upphandlingar, förhandlingar, inköp samt delta i leverans- och uppföljningsprocesserna för att säkerställa att Västerås Stad gör bra affärer och följer lagen om offentlig upphandling (LOU).
Som upphandlingssamordnare blir du en del av inköpsprocessen, som består av ett erfaret, professionellt team med 25 medarbetare uppdelat på två enheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som motiveras av att upprätta och verka i en stadsgemensam operativ inköpsenhet. Du har arbetat med inköp i ett antal år i privat eller offentlig sektor. Du har erfarenhet av förhandlingar gällande upphandling och eventuellt samordning av verksamhet, arbetsledning. Har du arbetat i projektform tidigare är det positivt.
För att lyckas ser vi att du fortlöpande håller dig uppdaterad om konjunkturläget och leverantörsmarknaden inom dina områden.
Det är önskvärt med goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) och önskvärt är dessutom en relevant akademisk utbildning.
Du är målinriktad, kommunikativ och är självgående i dina processer. Eftersom du kommer ha många kontaktytor, både internt och externt, är det viktigt att du tycker om att samarbeta. Vi önskar att du är tillräckligt senior för att känna dig trygg med att förhandla, arbeta självständigt samt driva och utveckla dina projekt.
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
Alla tillsvidareanställda i Västerås stad har en krigsplacering. Det innebär att du som person kan behöva tjänstgöra när det är höjd beredskap.
Skyldigheten att tjänstgöra inträder när regeringen beslutar om höjd beredskap och allmän tjänsteplikt.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.