OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Linköpings kommun avser stärka den strategiska styrningen och uppföljningen inom inköps- och upphandlingsområdet.
Som ett led i detta arbete inrättar vi en ny tjänst som upphandlingsstrateg. Tjänsten är placerad på kommunledningskontoret.
Linköpings kommun upphandlar såväl verksamhetsuppdrag som varor och tjänster. Upphandlingar utförs både inom de egna förvaltningarna och av Upphandlingscenter, ett kommungemensamt kommunalförbund som kommunen har tillsammans med Norrköpings kommun. Inom dessa organisationer finns både juridisk och verksamhetskompetens.
Arbetsuppgifter
Som kommunens upphandlingsstrateg utgör du organisationens spetskompetens inom inköps- och upphandlingsområdet och fungerar som ett stöd för kommunledningen i den långsiktiga styrningen av inköps- och upphandlingsverksamheten. Du leder det kommunövergripande inköpsstrategiska arbetet och ansvarar för kommunens upphandlingspolicy och upphandlingsstrategi. Arbetet innebär bland annat att bistå organisationen med analyser och utveckla och implementera övergripande strategier. I rollen som upphandlingsstrateg kommer du att fungera som en sammanhållande resurs i kommunens inköps- och upphandlingsorganisation. Samordning inom kommunen och i relation till Upphandlingscenter och andra samverkansparter utgör en grundläggande del i ditt arbete. Du kommer att bistå organisationen i planeringsprocessen, t ex utreda och sammanställa behov av upphandlingar, och säkerställa att rätt kompetens involveras i referensgrupper. I uppdraget ingår även att vara delaktig i att utveckla och effektivisera befintliga processer, metoder och rutiner avseende inköp och upphandling i syfte att skapa förutsättningar för organisationen att bedriva en effektiv verksamhet. Tjänsten är nyinrättad vilket innebär goda möjligheter att påverka innehållet och strukturen i arbetet.
Kvalifikationer
- Relevant akademisk utbildning inom t ex ekonomi, teknik eller juridik eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Relevant arbetslivserfarenhet
- God kännedom om offentlig upphandling
- Erfarenhet av strategiskt inköps- och upphandlingsarbete, t ex planering, styrning och uppföljning inom inköps- och upphandlingsområdet
- Erfarenhet av samordning i komplexa organisationer
Meriterade
- Erfarenhet av arbete i offentlig sektor
- Praktisk erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete
- Inköpsstrategisk utbildning
- Erfarenhet av användning av inköpsstrategiska metoder i offentlig sektor (kategoristyrning, spendanalys, supply-chain management, mm)
- Erfarenhet av upphandling som styrmedel för samhälleliga mål om hållbarhet, konkurrens, innovation,
- Erfarenhet av projektbaserat arbete och projektledning
- Erfarenhet av att leda konsulter
Personliga egenskaper
- Självgående och drivande
- God samarbetsförmåga, bra på att bygga relationer med andra människor
- Analytisk med förmåga att se helhetsperspektiv
- Utvecklingsorienterad och lösningsinriktad
- Kan uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Om Linköpings kommun
Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!
För mer information: www.linkoping.se
För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Linköpings kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.
Vi är en kommun där idéer blir verklighet – därför behöver vi dig!
Övrigt
För att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar använder vi en elektronisk ansökningsblankett i samarbete med MyNetwork. Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras i enlighet med de bestämmelser som regleras av PUL (personuppgiftslagen).
Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i formuläret noggrant.
Linköpings kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Carlsson, chef för Ekonomiservice
013-205911
Johan Nyhammar, Förhandlingschef
013-26 38 22
Anders Larson, stadsrevisor
013-205343
Peter Alexanderson, bitr. stadsrevisor
013-205495
Christer Sjölund
013-20 66 66
Anita Björck, enhetschef
013206193
Peder Brandt, Ekonomidirektör
013205377
Sonja Erlandsson
013-26 32 88