OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Arbetsuppgifter och ansvar
Upphandlingsenheten ansvarar för samtliga upphandlingar för myndigheten. Enheten har i dag 22 medarbetare, varav 14 är upphandlare, som är placerade på sju olika orter med upphandlingschefen lokaliserad i Stockholm.
Som upphandlingsstrateg ansvarar du för att förvalta och utveckla upphandlingsprocessen som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Kvalitetssäkring hör till dina arbetsuppgifter. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. Det kan också bli aktuellt att du får utföra egna upphandlingar. Försäkringskassan inför nu kategoristyrning som metod för anskaffningsarbetet och i din roll ingår också att fortsatt stödja det arbetet.
I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhälls- och branschutveckling av betydelse för Försäkringskassans inköpsverksamhet samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten som helhet. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk, både inom och utanför Försäkringskassan, och bland annat delta i beredningar och verksamhetsplanering. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av att genomföra offentliga upphandlingar
• har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• är nytänkande
• kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
• har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
Det är meriterande om du:
• är detaljinriktad men även har blick för helheten
• har erfarenhet av processutveckling
• har erfarenhet av att arbeta i en rådgivande roll
• har erfarenhet av att leda projekt
• har erfarenhet av att förhandla med leverantörer
• har erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Din formella yrkesroll är verksamhetsutvecklare. Resor förekommer i viss utsträckning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Catarina Wireklint, 010-111 90 36. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Rebecca Svanedal, 010-111 37 53, Kontaktpersoner i fackliga frågor är Saco-S: Elizabeth Lopez, 010-118 55 29, ST Marita Lantto, 010-119 52 48 och Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 december 2020.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.