OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kyrkan Uppsala är de sex tätortsförsamlingarna i samverkan, och ansvarar också för Uppsala kyrkogårdar. Fem av församlingarna bildade 2014 Uppsala pastorat med gemensam styrelse och ledning.
Tillsammans vill vi vara den lokala kyrkan för 180 000 Uppsalabor.
Vi söker dig som vill arbeta i en bred och viktig administrativ roll i Uppsala pastorat. Den huvudsakliga delen av tjänsten (50%) är placerad i Vaksala församling som chefssekreterare åt församlingsherden. Tjänsten i övrigt innebär att vara administrativt stöd åt Diakonienheten och Domprostens kansli med de förtroendevalda. Du blir ett viktigt administrativt stöd och har många kontaktytor inom församlingen, pastoratet och externt. Vi tror att rätt person för tjänsten trivs med att vara spindeln i nätet och arbeta serviceinriktat i en omväxlande administrativ roll. Om du också har ett intresse för Svenska kyrkans verksamhet och lockas av att arbeta i en politiskt styrd organisation där du får vara delaktig i att upprätthålla den demokratiska strukturen, tror vi att du kan vara rätt person för oss.
Arbetsuppgifter
I rollen som chefssekreterare får du en tjänst som innebär många varierande arbetsuppgifter. Din arbetstid kommer att vara delad mellan församlingen, diakonienheten och domprostens kansli. Dina arbetsuppgifter kommer att utföras i Vaksala kyrkcentrum och i Konsistoriehuset vid Uppsala domkyrka där domprosten och enhetschef för Diakonienheten finns.
Arbetsuppgifterna innebär exempelvis:
I Vaksala församling
• Vara sekreterare åt församlingsherden och församlingsrådet vid möten/sammanträden och ansvara för kallelser, protokoll, arkiv samt övrig administration
• Ge stöd och service till olika verksamheter inom församlingen och vara kontaktperson gentemot pastoratets stödfunktioner
• Ha huvudansvar för församlingens administrativa service inkl. statistik, utskick, olika dataregister mm.
• Medverka vid församlingens verksamhetsplanering och budgetarbete
För Diakonienheten
• Hantera bokningar och kallelser för enhetens möten, minnesanteckningar
• Planering av verksamheten
• Administrativt stöd för enhetschef
För domprostens kansli
• Administration kring de förtroendevaldas möten, t.ex. kallelser och protokollskrivning vid kyrkoråd, kyrkofullmäktige och för de av kyrkorådets beslutade utskotten
• I samarbete med domprostens sekreterare vara stöd och back-up i övrig administration
I övrigt förekommande administrativa uppgifter som faktura- och posthantering, inköp mm. Övriga administrativa uppgifter kan komma att ingå.
Kvällsarbete förekommer då det i arbetsuppgifterna ingår att vara sekreterare vid möten som hålls på kvällstid i genomsnitt ca 1 dag/vecka. Vid vissa tillfällen kommer helgarbete att förekomma.
Kravprofil
• Gymnasieutbildning
• Flerårig erfarenhet av sekreterararbete och/eller kvalificerat administrativt arbete där protokollskrivning ingått
• Mycket god datavana och mycket goda kunskaper i Officepaketet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt goda kunskaper i engelska
• Medlemskap i Svenska kyrkan
Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande tjänst inom Svenska kyrkan, övrig utbildning som är relevant för tjänsten och/eller kunskaper i andra språk.
Den administrativa kompetensen är viktig då tjänsten innehåller mycket varierande administrativa uppgifter. För tjänsten krävs även god kännedom om och ett intresse av Svenska kyrkan och dess organisation.
Personliga egenskaper
Vid tillsättning av tjänsten kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet där integritet, bemötande och social kompetens är av stor betydelse. Du ska vara noggrann och ansvarsfull, kunna arbeta självständigt, men också tycka om att samarbeta. Arbetsuppgifterna kan växla snabbt, att kunna prioritera och strukturera arbetet är därför av stor vikt. Du är mycket serviceinriktad och tycker om att ha omväxlande arbetsuppgifter.
Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans grundläggande värderingar.
Våra ledord är ”engagemang, respekt, bekräftelse, öppenhet och tydlighet” och det är också dessa som ska prägla vårt arbete och hur vi bemöter varandra.
Upplysningar om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med provanställning. Tillträde till tjänsten sker 1 januari eller enligt överenskommelse.
Vi följer Svenska kyrkans kollektivavtal och har friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.
För mer information:
Kontakta Lovisa Möller, församlingsherde
lovisa.moller@svenskakyrkan.se, 018-430 3760.
Facklig representant:
Annika Fransson, Vision
070-650 23 33
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 oktober.