Uppsalahem söker Arkivarie som brinner för digital informationshantering

Arbetsbeskrivning

Ditt uppdrag hos oss
Uppsalahem är inne i en spännande digitaliseringsfas där du som arkivarie har en viktig roll såväl strategiskt som operativt. Du tillhör IT- och digitaliseringsavdelningen men är hela organisationens rådgivare i arkivfrågor samtidigt som du är den naturliga kontakten mellan oss och Uppsalas stadsarkiv, du representerar även Uppsalahem i relevanta kommunövergripande forum.

Arkivarie inom informationshantering är en ny roll på Uppsalahem och här får du chansen att vara med och bygga upp funktionen från grunden. Du kommer att arbeta som produktägare för vårt nya ärendehanteringssystem och säkerställa att systemet lever upp till våra krav, på kort och lång sikt. Utöver att ansvara för våra arkiv kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att:

- leda arbetet i vår informationsförvaltningsgrupp.
- utarbeta strategier för en långsiktig digital informationshantering.
- bidra med expertkunskaper i bolagets digitala utveckling.
- vidareutveckla och digitalisera våra processer inom arkivredovisning.
- ta fram styrdokument för respektive process avseende informationshantering och dokumentera de förändringar som görs.
- göra bevarande- och gallringsutredningar.
- genomföra sekretessbedömningar och hantera utlämnanden av allmänna handlingar.
- ge råd, upplysningar och hålla intern utbildning inom området arkiv och offentlighet- och sekretess.


Vem är du?
Du har bred erfarenhet av processorienterade arbetssätt och digitalisering. I din roll trivs du som bäst när du jobba med många intressenter, både interna och externa, där din förmåga att samarbeta och kommunicera kommer till sin rätt. Du jobbar gärna självständigt men är också bra på att jobba i team där du är drivande i arbetet och bidrar till en god gemenskap med positiv stämning. Självklart har du ett intresse för förändrings- och utvecklingsarbete.

För att lyckas i rollen krävs att du ser möjligheter med digitala lösningar. Många av de förändringar vi har framför oss innebär att våra medarbetare behöver ställa om till nya eller förändrade arbetssätt, vilket kräver att du är pedagogisk och har förmågan att få med dig medarbetare i förändringen.

Vi söker dig som har:

- en akademisk examen i arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan liknande utbildning
- minst tre år erfarenhet av att ha arbetat med digital informationshantering i någon likande roll, gärna inom offentlig verksamhet
- kunskaper om de lagar och förordningar som styr informationshantering inom offentlig förvaltning.


Har du dessutom erfarenhet av projektledning eller BIM-arbete är det starkt meriterande.

Vi på Uppsalahem
Välkommen till oss på Uppsalahem! Vi är vad vi heter, hem för var sjätte Uppsalabo. Vi äger, förvaltar och bygger bostäder för stora och små dagdrömmare, tv-tittare, fågelskådare, gamers och hemmaodlare. Hos oss får du vara med och jobba för ett levande och hållbart Uppsala där alla kan leva och trivas. Vi är stolta över att vara en del av en öppen och inkluderande arbetsplats där olikheter skapar framgång.

Om anställningen:
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Start: Enligt överenskommelse

Nyfiken?
Vill du veta mer om tjänsten? Då kan du kontakta IT- och digitaliseringschef Åsa Engström, 018 727 34 05 eller HR Generalist Hanna Sjöberg, 018 727 3778. Vi gör löpande urval och intervjuer. Om vi hittar rätt person kan vi därför tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan senast 2021-10-15.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsalahem
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 september 2021
  • Ansök senast: 15 oktober 2021

Besöksadress

Box 136, Uppsala
None

Postadress

Box 136
Uppsala, 75329

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

19 november 2024

15 november 2024