OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Att arbeta som uppsökare innebär att man bidrar till att ge stöd, information och motivation till den seniora gruppen med fokus på att de ska kunna leva ett självständigt liv. Arbetet omfattas av:
Boendestöd till äldre 65+ som har eller har haft ett missbruk och psykisk ohälsa och som av handläggare fått en sådan insats.
Hembesök till alla seniorer som är 80 och 85 år där du delar information om vad kommun, landsting och övriga samhället har att erbjuda. Det innebär också att arbeta hälsofrämjande med hälsans fyra grundpelare för ett gott åldrande: fysisk aktivitet, bra matvanor, social samvaro och meningsfullhet. Du ska kunna ge tips och råd gällande hur man kan undvika att falla och skada sig. Samt informera om hur man kan öka sina digitala kunskaper.
Söka upp medborgare där myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning fått in anmälningar från närstående, grannar eller andra myndigheter och motivera de personerna till att ta emot stöd från äldreomsorgen.
I de fall senioren inte själv kan eller har någon anhörig som kan hjälpa till ge stöd i att kunna ansöka om bostadsanpassning samt inkomstblankett för rätt avgifter vid insatser. Arbetet sker i nära kontakt med biståndshandläggare, bostadsanpassningshandläggare m.m.
I ditt arbete har du ett nära samarbete med övriga socialtjänsten, primärvård. Du kommer att ingå i det förebyggande teamet inom myndigheten. Teamet består av anhörigkonsulenter, aktivitetssamordnare, processledare, Fixare, gruppledare och uppsökare. I teamet hjälps vi åt och därför kan det vid behov förekomma andra arbetsuppgifter som tillhör den förebyggande servicen som vi erbjuder till befolkningen.
Vem är du?
Krav:
- Vi söker dig som har en högskoleexamen inom socialt arbete eller liknande och har erfarenhet av arbete med personer med missbruksproblematik och psykisk ohälsa
Meriterande:
- Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av uppsökande verksamhet eller boendestöd
- Du behöver ha god lokalkännedom.
- Det är även meriterande om du har kunskaper om missbruksproblematik, åldrandet, kognitiva funktionsnedsättningar och vanliga geriatriska sjukdomar.
Personliga egenskaper:
- För att lyckas med uppdraget krävs det att du intar ett professionellt förhållningssätt, har ett helhetstänk med god systemisk förståelse som grund, är en duktig lyssnare samt förmedlar anpassad information till målgrupperna, du är duktig på att motivera och inspirera till självständigt.
- Du tar egna initiativ samt har ett nyfiket förhållningssätt med fallenhet för att knyta kontakter.
- Du är lösningsfokuserad och engagerad som person. Du tar stort ansvar för ditt uppdrag och för helheten.
- Du behöver även ha god samarbetsförmåga med kollegor och vara prestigelös.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Vi erbjuder dig
- Ett utvecklande och intressant uppdrag
- Goda möjligheter till kompetensutveckling
- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
- Friskvårdsbidrag
- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar
Välkommen till oss!
Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning har sina lokaler centralt i Södertälje centrum, Lunagallerian. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.