OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Utbildningsradio, UR är en digital kanal för kunskap och lärande som även sänder sina program via SVT:s och SR:s marksändningar. UR:s uppdrag som enskilt public service-bolag är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Företaget är i en spännande utvecklingsfas och digital transformation. I januari 2019 lanserade vi vår nya vision Frihet genom kunskap - till de många och de få. Vi är cirka 240 medarbetare som huvudsakligen arbetar i Stockholm.
Trivs du i skolans och utbildningens värld? Är du en engagerad, vass och kreativ digital kommunikatör? Då skulle du passa bra i UR:s kommunikationsteam! UR är public service innersta kärna som verkar för oberoende journalistik med lärande i fokus - ett uppdrag som vi tycker är viktigare i dag än någonsin.
Du kommer ingå i ett tvärfunktionellt kommunikationsteam som har uppdraget att stärka UR:s varumärke, öka användningen av UR:s innehåll och skapa engagemang hos våra målgrupper. Teamet som helhet ansvarar för redaktörskapet av UR Play och UR.se, UR:s officiella sociala medier-konton, UR:s 17 målgruppsanpassade nyhetsbrev samt kundservice pressbearbetning och lanseringar och kampanjer av prioriterade teman gentemot utvalda målgrupper. Teamet ingår även i utvecklingsprojekt tillsammans med andra funktioner inom UR.
Du har erfarenhet av att arbeta användarnära och av att utveckla värdeskapande innehåll utifrån användarnas behov. Du har arbetat med innehåll för sociala medier, nyhetsbrev och andra digitala kanaler. Dessutom är du en lysande skribent som kan konsten att förklara komplicerade frågor på ett enkelt och engagerande sätt som väcker känslor. Tillsammans med resten av teamet optimerar du innehållet i UR:s kanaler för olika målgrupper och skapar möjligheter för UR att nå ut med innehållet, både genom innehållets karaktär men också genom att kunna se möjligheter till spridning genom digital PR. Utifrån data och insikter om målgruppens behov planerar och skapar ni engagerande innehåll - video, texter och bilder - som når ut och skapar ett värde för målgruppen. Tillsammans med teamet utvecklar du också det redaktionella innehållet på UR Play och ur.se så att fler hittar in till och lockas av innehållet.
Arbetsuppgifter och ansvar
* Kommunikationsansvar för enskilda projekt till exempel lanseringar eller utvalda målgrupper.
* Ansvar för en eller flera digitala kommunikationskanaler.
* Producera och publicera eget innehåll för sociala medier-plattformar.
* På ett datadrivet arbetssätt utveckla arbetet efter användarnas respons.
* Skriva text för sociala medier, nyhetsbrev och andra redaktionella ytor.
* Delta i projekt och utvecklingsprocesser med andra funktioner i huset.
För tjänsten krävs
* Relevant högskoleutbildning inom kommunikation eller marknadsföring.
* Minst 2 års yrkeserfarenhet inom digital kommunikation/marknadsföring inom andra mediebolag, intresseorganisationer eller andra närliggande verksamheter.
* Erfarenhet av att skapa egna kommunikationsplaner mot specifika målgrupper och åstadkomma dokumenterat goda resultat.
* Erfarenhet av att producera eget innehåll till digitala kanaler inklusive planering, filmning, klippning, bildredigering och publicering.
Vi ser gärna att du
* Har jobbat med digital kommunikation riktad mot målgrupper som är relevanta för UR, till exempel föräldrar eller förskollärare.
* Har erfarenhet av att arbeta med kampanjer i sociala medier och andra digitala kanaler med fokus på att skapa fler användare, större engagemang eller konvertering.
* Är strukturerad, ansvarstagande och en god lagspelare som ser till verksamhetens bästa.
* Har erfarenhet av innehållsmarknadsföring och SEO/SEM och hur kunskap om hur de kan samspela med varandra för att ge bästa effekt.
UR har i uppdrag att spegla hela landet och variationen i befolkningen genom vårt programutbud. Därför söker vi medarbetare som kan bidra med detta till exempel genom att ha olika språkkunskaper, nätverk och perspektiv.
Övrigt
Tjänsten är ett vikariat på 11 månader med tillträde under januari 2021. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Erik Sjölander, chef för Digitala Desken. För anställningsfrågor kontakta Masae Shimizu, HR-konsult.
Fackliga upplysningar lämnas av Thomas Boström, SACO, John Naeslund Unionen, och Åsa Tolgraven, SJF. Samtliga nås via UR:s växel 08-784 40 00.
Välkommen med din ansökan i form av CV och brev senast den 3 december 2020.