OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det här är ditt blivande jobb
Du kommer att tillhöra teamet ICA Kundinsikt & Analystjänster som ansvarar för att utveckla, sälja och leverera analyser och kundinsikter till ICA Sveriges och Apotek Hjärtats leverantörer. Teamet skapar nya insikter om kundernas beteende och kan genom det hjälpa leverantörerna att ta fram ett ännu bättre sortiment och kampanjerbjudande i butik. Vi består i dagsläget av ca 15 kollegor men växer snabbt. Organisatoriskt är vi en del av Brand & Insight som tillhör Marknad.
Kärnan i tjänsten handlar om att ansvara för ett antal leverantörer som är med i ICAs Kundinsiktprogram där de kan ta del av analyser om kundernas beteende. Du ser till att leverantörerna har förutsättningar att använda kundinsikter i sitt dagliga och strategiska insiktsarbete. Detta gör du genom att kontinuerligt hålla i utbildningar i vårt analysverktyg, genomföra workshops och coacha leverantörerna i det dagliga insiktsarbetet så att de kan ta fram analyser, tolka och tillgodogöra sig kundinsikter.
Du arbetar även för att se till att samarbetet mellan ICA och leverantörerna fungerar väl med avseende på kundinsikter och du stöttar med analytiska resonemang i dialogen mellan leverantörerna och ICA. Ditt arbete bidrar till att ge leverantörerna förutsättningar för att utveckla ett ännu starkare kunderbjudande med fokus på sortiment, kampanjer, varumärken, innovation mm. Vidare är du också en del av att utveckla ICAs Kundinsiktprogram genom att förbättra våra arbetssätt tillsammans med juniora och seniora analytiker i teamet.
Den andra delen av tjänsten handlar om att stötta i genomförandet av olika analystjänster till våra leverantörer. Dessa är framförallt av kvantitativ karaktär i form utav marknadsundersökningar och analyser av försäljningsdata, eller en kombination av dessa. Det kan t.ex. vara analyser på kategori, sortiment, kampanjer eller kunder. Detta kommer du göra tillsammans med juniora och seniora analytiker i teamet. Arbetet sker även nära vår Team Lead inom Customer Research och våra Customer Insight Managers som har det kommersiella ansvaret. Du kommer att få arbeta med hela kedjan i våra analystjänstprojekt: Kartläggning av behov, urvals- och undersökningsmetodik samt frågekonstruktion, genomförande, analys och rapportering av resultat. Ditt huvudfokus kommer dock framförallt att ligga på att programmering av frågeformulär, urvalshantering, datainsamling och databearbetning. Detta kommer du att göra i verktygen Questback, SPSS och Excel.
Det här erbjuder vi
Vi erbjuder ett analytiskt och omväxlande arbete med mycket leverantörskontakter för dig som är intresserad av att arbeta inom dagligvaruhandeln. Du blir en del av Kundinsikt & Analystjänster, ett team som växer och utvecklas. Vårt uppdrag är ett strategiskt viktigt område inom Marknad och du kommer att ha möjlighet att bygga upp ett stort kontaktnät inom både ICA och hos ICAs leverantörer.
Du kommer arbeta nära andra analytiker i teamet och försäljningsansvariga för de tjänster vi tillhandahåller. Du kommer främst vara på vårt kontor i Solna, men även vara ute hos ICAs leverantörer vilket dels kan innebära resor i Stockholmsregionen men även resor inom främst Sverige ca 2-4 dagar per månad. Just nu sker arbetet på distans på grund av pandemin.
Vem är du?
Vi söker dig som har ett genuint intresse för att analysera konsumentprodukter och dagligvaruhandeln. Vi tror att du redan har viss erfarenhet av att arbeta med kundinsikter, analys och marknadsundersökningar tidigare och att du gärna vill utvecklas inom detta hantverk. Du är samtidigt kommunikativ och är en person som får energi av att utbilda andra och diskutera vad analyserna betyder för leverantörernas och ICAs affär. Utbildningarna och analysfrågorna är ofta av återkommande karaktär så vi tror att det är viktigt med tålamod och trivas med att utbilda andra, även om det tidvis kan vara repetitivt och grundläggande.
Personliga egenskaper som vi söker:
* Hög ambition och drivkraft
* Analytisk, kunna dra slutsatser och ta fram rekommendationer baserat på siffror och insikter
* Trivas med att utbilda och lära ut till andra kontinuerligt
* Genuint intresse för dagligvaruhandeln och marknadsundersökningar
* God kommunikatör med mycket god förmåga att förklara koncept och analyser för andra
* Kundfokuserad och relationsorienterad
* Hjälpsam, bemöter både kollegor och kunder på ett professionellt och tillmötesgående sätt
* Affärssinne, snabbt förstå och kunna förmedla hur kundinsikter kan öka kategoritillväxt
* Ordningsam och strukturerad
Fackkunskaper/erfarenheter/utbildning:
* Akademisk bakgrund med kvantitativt fokus (t.ex. civilekonom, civilingenjör)
* Cirka 1-3 års relevant arbetslivserfarenhet
* Erfarenhet av analys, arbete med större datamängder, marknadsundersökningar
* Tidigare arbetslivserfarenhet från marknadsundersökningsföretag, detaljhandel och DVH är mycket meriterande
* Goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel och Powerpoint
* Van att arbeta i SPSS
* Flytande i svenska och engelska
Anställningsform
Vikariat t.om. 31 januari 2022
Tillträde
Snarast möjligt
Kontaktuppgifter
Jasmin Fransson, +46 (0) 70 -184 20 70
Sista dag för ansökan
12 april 2021 - men rekrytering sker löpande så ansök gärna så snart som möjligt